Według informacji agencji Reuters, Tesla zamierza rozpocząć produkcję swojego najmniejszego, całkowicie elektrycznego SUVa – Modelu Y – w listopadzie 2019 r. Według planów, dwa lata później montaż pojazdu ruszy także w Chinach.
Źródła Reutersa donoszą, że spółka Elona Muska zaczęła już przyjmować wstępne oferty od dostawców podzespołów do nowego EV i przekazała im informacje na temat projektu. W USA Model Y będzie zjeżdżał z taśm produkcyjnych fabryki we Fremont.
Tesla odmówiła udzielenia oficjalnego komentarza. Amerykańska spółka rozpoczyna program budowy nowego pojazdu, mimo że jak do tej pory nie zdołała zrealizować celów w zakresie dostaw Modelu 3. Tesla poinformowała na początku kwietnia, że w ciągu ostatniego kwartału udało jej się podwoić skalę produkcji swojego najmniejszego samochodu i do końca czerwca osiągnie ona poziom 5 000 sztuk tygodniowo.
Firmy z branży motoryzacyjnej zazwyczaj wybierają dostawców podzespołów od dwóch do dwóch i pół roku przed rozpoczęciem produkcji nowego pojazdu. Montaż Modelu Y miałby ruszyć już za ok. półtora roku. Jedno ze źródeł Reutersa podaje, że plan Tesli jest „agresywny, ale prawdopodobny”. Jego realizację w krótszym niż zazwyczaj terminie można tłumaczyć faktem, że Model Y zostanie oparty na tej samej platformie co Model 3. Spółka Elona Muska znana jest z agresywnej, dynamicznej strategii, dzięki której jest w stanie wprowadzać swoje pojazdy na rynek szybciej niż większość konkurentów. Przykładowo, aby zaoszczędzić czas i koszty, Tesla zrezygnowała z przedprodukcyjnych testów Modelu 3.
Oprócz Modelu Y, spółka z Palo Alto zapowiedziała poszerzenie oferty o elektryczną ciężarówkę Semi, hipersportowego Roadstera drugiej generacji, jak również zeroemisyjnego pick-upa. Amerykańska firma rozbudowuje ponadto Gigafactory, zlokalizowaną w Nevadzie. Plany obejmują ponadto budowę zupełnie nowego zakładu w Chinach.
Elon Musk ujawnił w lutym, że docelowa skala produkcji Modelu Y wyniesie milion szt. rocznie. Źródła Reutersa podają jednak, że bardziej prawdopodobny jest poziom 500 tys. szt. wytwarzanych we Fremont. Dodatkowo, znacznie mniejsza ilość egzemplarzy (szacowana na „dziesiątki tysięcy”) będzie powstawać w Chinach.
Realizacja inwestycji kapitałowych związanych z rozpoczęciem produkcji Modelu Y rozpocznie się pod koniec 2018 r.
Obecnie, maksymalne moce fabryki we Fremont szacuje się na 10 tys. szt. samochodów tygodniowo. Rozpoczęcie produkcji Modelu Y na skalę masową musiałoby się wiązać ze znaczną rozbudową zakładu lub powstaniem nowego obiektu.
reuters.com, materiały własne