W II kwartale 2018 r. Tesla zanotowała rekordową stratę w wysokości 718 mln dolarów. Mimo to w handlu posesyjnym wartość akcji spółki z Palo Alto wzrosła o 11% z uwagi na na ustabilizowanie poziomu produkcji Modelu 3 oraz wolniejsze od prognozowanego tempo utraty gotówki. Ponadto, Elon Musk obiecuje osiągnięcie zysków jeszcze w 2018 r.
Według agencji Reuters, Tesla może niebawem ponownie zastąpić General Motors na pozycji najbardziej wartościowej firmy motoryzacyjnej w USA.
Kalifornijska spółka ujawniła w lipcu, że „wielokrotnie” udało jej się osiągnąć cel, jakim jest montaż 5 000 szt. Modelu 3 tygodniowo. Mimo że część analityków wątpi w możliwość ustabilizowania takiego poziomu produkcji, Tesla zapowiedziała, że do końca sierpnia zamierza wytwarzać tygodniowo już 6 000 szt. swojego najmniejszego EV i osiągnąć wynik 10 000 szt. „tak szybko, jak to tylko możliwe”.
Inne deklaracje firmy stoją jednak w sprzeczności z wyznaczonymi celami co wysokości tygodniowej produkcji. Tesla poinformowała m.in., że w trzecim kwartale 2018 r. zamierza wyprodukować 55 tys. szt. Modelu 3, co oznacza średni wynik 4 230 egz. na tydzień. Marża handlowa ma wynieść ok. 15% i wzrosnąć do 20% w czwartym kwartale bieżącego roku.
Tesla zakończyła II kwartał 2018 r. z rezerwami gotówkowymi w wysokości 2,78 mld dolarów, podczas gdy jej wydatki kapitałowe wyniosły 610 mln dolarów. Łączne przychody wzrosły do 4 mld dolarów.
Elon Musk poinformował, że spółka zamierza spłacić swój dług z obligacji, którego prognozowana wysokość ma wynieść 1,8 mld dolarów przed listopadem 2019 r., wyłącznie dzięki własnym środkom finansowym. Tesla nie zamierza emitować nowych akcji.
Na przyszłe wyniki Tesli nie pozostanie bez wpływu fakt, że spółka, jako pierwszy producent w historii, dostarczyła do klientów w USA ponad 200 tys. samochodów elektrycznych. W konsekwencji, od 1 stycznia 2019 r. zostaną zredukowane ulgi na pojazdy Tesli. Zamiast dotychczasowych 7 500 dolarów, ich wysokość spadnie do 3 750 dolarów. Następnie, od lipca 2019 r., klienci Tesli będą mogli skorzystać z ulg na poziomie 1 875 dolarów, zanim wygasną ona całkowicie 1 stycznia 2020 r.
Pomimo trudnej sytuacji finansowej, spółka z Palo Alto planuje znaczne inwestycje. W lipcu zapowiedziano budowę fabryki w regionie Szanghaju, zaś do końca roku Tesla ma zamiar ujawnić siedzibę swojego pierwszego zakładu produkcyjnego w Europie. Pod uwagę brane są lokalizacje w Niemczech oraz Holandii. Jak poinformowała spółka, „znaczące inwestycje” w Chinach rozpoczną się nie wcześniej niż w 2019 r.
Co ciekawe, według informacji Tesli, Model 3 w lipcu odpowiadał za 52% sprzedaży wszystkich sedanów średniej wielkości w USA. Sprzedaż pojazdu okazała się wyższa niż skumulowany wynik osiągnięty przez pozostałe (w tym konwencjonalne) samochody z tego segmentu.
W II kwartale 2018 r. Tesla wyprodukowała łącznie 53 339 EV. Spółka dostarczyła do klientów 40 768 pojazdów, w tym 22 319 szt. Modelu S i Modelu X oraz 18 449 szt. Modelu 3.
Ponadto, amerykański producent zainstalował 1 308 Superchargerów, a pod koniec czerwca świętował uruchomienie 10-tysięcznej stacji tego typu. Obecnie na świecie funkcjonuje w sumie 10 738 Superchargerów Tesli.
reuters.com, ir.tesla.com, materiały własne