Model 3 został pierwszym pojazdem elektrycznym, który znalazł się na szczycie europejskich rankingów sprzedaży aut we wrześniu bez podziału na napędy. Elektryk amerykańskiego koncernu rodem z Kalifornii wyprzedził znane marki, takie jak Fiat, Nissan i Seat. Tesla swój wynik osiągnęła w momencie, kiedy wrześniowe rejestracje nowych samochodów w Europie spadły o 25% do zaledwie 964 800 sztuk.
– Dealerzy nadal borykają się z problemami z dostępnością nowych samochodów z powodu braku chipów. W rezultacie, nie chcąc czekać dłużej niż rok na nowy samochód, wielu konsumentów zwróciło swoją uwagę na rynek samochodów używanych – powiedział Felipe Munoz, analityk w Jato Dynamics.
Tendencja wzrostowa hamuje
Od początku tego roku 26 europejskich rynków przez kolejne miesiące osiągało lepsze wyniki sprzedaży niż w 2020 r. Tendencja wzrostowa jednak wyraźnie zwalnia. Podczas gdy do końca pierwszego półrocza łączna liczba rejestracji była o 27% wyższa niż w I półroczu 2020 r. we wrześniu różnica ta zmniejszyła się do zaledwie 7%.
– W tym roku branża dobrze zareagowała na pandemię, ale teraz stoi przed nowymi wyzwaniami łańcucha dostaw. Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych jest zachęcająca, ale sprzedaż nie jest jeszcze wystarczająco silna, aby zrównoważyć duże spadki obserwowane w innych segmentach – dodał Felipe Munoz.
Wzrost sprzedaży elektryków
Producenci mający w swoim portfolio dużą ofertą samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in odczuli mniejszy wpływ obecnego kryzysu. Wszystko dzięki temu, że europejscy konsumenci nadal korzystają z różnych zachęt i dotacji dostępnych dla tych pojazdów. W przeciwieństwie do tego, zarówno niedobór chipów, jak i rosnąca dotkliwość kryzysu klimatycznego spowodowały gwałtowny spadek sprzedaży pojazdów z silnikiem diesla. We wrześniu pojazdy niskoemisyjne odnotowały miesięczny wzrost o 44% do 221 500 sztuk, podczas gdy rejestracje diesli spadły o 51% do 167 000 sztuk.
Przed pandemią na każdy pojazd elektryczny lub hybrydowy typu plug-in zarejestrowano 10,3 nowych samochodów z silnikiem diesla. Dziś wskaźnik ten spadł do zaledwie 1,3.
Więcej EV, ciekawsza oferta
– Zmiany tej wielkości są rzadkie, a wiele czynników przyczyniło się do obecnego stanu gry. Oprócz zachęt, producenci pojazdów z napędem elektrycznym wzbogacili swoją ofertę o więcej modeli i lepsze oferty. Co ciekawe wielu z nich przenosi ograniczoną podaż półprzewodników do produkcji pojazdów elektrycznych zamiast do pojazdów z silnikami benzynowymi lub diesla – przyznał Felipe Munoz.
Tesla na szczycie
W wyniku boomu na pojazdy elektryczne, we wrześniu Tesla Model 3 znalazła się na szczycie europejskich rankingów modeli z 24 600 zarejestrowanymi autami, co stanowi 2,6% udziału w rynku. To pierwszy raz, kiedy samochód elektryczny jest liderem na rynku. To także pierwszy przypadek kiedy pojazd wyprodukowany poza Europą zajmuje pierwsze miejsce.
Historyczny miesiąc
Sukces rynkowy Modelu 3 jest częściowo wyjaśniony przez intensywne działania sprzedażowe Tesli na koniec kwartału. Wrzesień był historycznie dobrym miesiącem dla wyników rejestracji amerykańskiego producenta w Europie, stanowiąc średnio 68% jego dostaw w trzecim kwartale od 2018 r. W zeszłym miesiącu rejestracje stanowiły 74% wolumenu w trzecim kwartale. Od momentu wejścia na rynek europejski Model Y również radził sobie dobrze, zajmując drugie miejsce w rankingu BEV.
Dzięki sukcesowi tych dwóch modeli Tesla jest liderem na rynku pojazdów typu BEV z 24% udziałem, wyprzedzając Grupę Volkswagen z 22%, Stellantis z 13% i Hyundai-Kia z prawie 11% udziałem. Tesla zarejestrowała również więcej nowych samochodów niż znane marki, takie jak Fiat, Nissan czy Seat.
SUV-y wciąż popularne
W ubiegłym miesiącu 46,5% samochodów osobowych zarejestrowanych w Europie stanowiły SUV-y. To najwyższy w historii miesięczny udział w rynku dla tego segmentu. Pomimo obecnego kryzysu, z jakim zmagają się producenci, pojazdy te nadal zyskują na atrakcyjności dzięki pojawieniu się alternatywnych pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in, takich jak Model Y Tesli. Według analityków Jato jeśli trend się utrzyma sprzedaż w Europie może wkrótce wyglądać podobnie jak w USA. W Stanów Zjednoczonych ponad połowa sprzedawanych nowych samochodów to SUV-y.
W tym segmencie liderami są: Volkswagen Group, Stellantis i Hyundai-Kia. Największymi wygranymi jeśli chodzi o zwiększenie swojego udziału w rynku w ciągu miesiąca byli wspomniani Koreańczycy, Tesla i Volkswagen Group.
Tuscon z dużym wzrostem
We wrześniu po raz kolejny Hyundai Tucson zapewnił sobie miejsce w pierwszej dziesiątce rankingu dzięki wzrostowi wolumenu o 40%. BMW serii 3 odnotowało 24% wzrost (pomimo bezpośredniej konkurencji ze strony Tesli 3). Nowy Opel/Vauxhall Mokka kontynuował progres w rankingu zajmując ostatecznie 22. pozycję z 9700 zarejestrowanymi egzemplarzami. Na 28. pozycji uplasowała się Tesla Model Y wyprzedzając takie modele jak Fiat Panda, Peugeot 3008 i Volkswagen ID.3.
Kia Ceed, BMW serii 4, DS 7 Crossback, Mazda MX-30, Volkswagen Arteon i Porsche Taycan również odnotowały silny miesięczny wzrost. Wśród nowości warto odnotować sprzedaż Renault Arkana, który zarejestrował prawie 7000 egzemplarzy, stając się trzecim najczęściej kupowanym modelem Renault, a Citroen C4 i Skoda Enyaq są drugimi najlepiej sprzedającymi się modelami swoich marek.
Źródło: na podstawie Jato.com