Według doniesień agencji Bloomberg, Aston Martin i Magna zamierzają rozpocząć współpracę z chińskimi firmami w formule joint venture.
Legendarny brytyjski producent podjął w tym celu rozmowy zarówno ze start-upami, jak i dużymi koncernami motoryzacyjnymi z Państwa Środka. Aston Martin nie ma jednak zamiaru produkować w Chinach samochodów elektrycznych. Planuje natomiast udostępnić tamtejszym firmom zaawansowaną technologię (związaną z lekkimi materiałami oraz aerodynamiką), która zostanie wykorzystana w EV wytwarzanych przez chińskich producentów.
Podobne cele wyznaczyła sobie Magna. Kanadyjski gigant zamierza nawiązać współpracę z Beijing Automotive Group (BAIC). BAIC do 2025 r. planuje zakończyć produkcję i sprzedaż samochodów spalinowych. Jak informuje Bloomberg, rozmowy z Magną dotyczą m.in. potencjalnego partnerstwa w zakresie produkcji i dostaw podzespołów samochodowych. Kanadyjski koncern jest jednym z największych dystrybutorów części na świecie.
Zarówno Aston Martin, jak i Magna chcą tym samym zaistnieć na największym rynku pojazdów elektrycznych na świecie i zwiększyć swoje zyski. Według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów w 2017 r. w Państwie Środka sprzedano 777 000 EV. W roku obecnym liczba ta przekroczy z pewnością milion, zaś według planów rządu w Pekinie do 2020 r. wzrośnie do 2,5 mln.
Otwiera to furtkę dla wielu firm z zagranicy, które mogą się spodziewać zwiększenia dochodów w zamian za udostępnienie technologii, którą nie dysponują producenci z Państwa Środka. W przeciwieństwie do Astona Martina, wiele z zachodnich przedsiębiorstw motoryzacyjnych zamierza rozpocząć produkcję bezpośrednio w Chinach. Dotyczy to m.in. takich podmiotów jak Tesla, Volvo (w Chinach będą wytwarzane modele marki Polestar), BMW, Volkswagen, Ford, General Motors, Renault-Nissan, Toyota oraz Daimler. Jak do tej pory w Państwie Środka wydano 15 licencji zezwalających na wytwarzanie EV.
Aston Martin wprowadzi do sprzedaży swój pierwszy seryjny, całkowicie elektryczny model – RapidE – w 2019 r. Brytyjski producent rozważa ponadto zaprezentowanie supersportowego konkurenta dla drugiej generacji Tesli Roadster. Do 2025 r. wszystkie modele w ofercie firmy zostaną w różnym stopniu zelektryfikowane – większość z nich otrzyma (opcjonalnie) systemy typu mild-hybrid.
Dyrektor generalny Astona Martina, Andy Palmer, poinformował, że wśród kandydatów na dostawców akumulatorów trakcyjnych dla pierwszego EV firmy, brany jest pod uwagę chiński koncern Contemporary Amperex Technology (CATL).
W 2017 r. Aston Martin sprzedał łącznie 5 117 samochodów – to najlepszy wynik firmy od dziewięciu lat i wzrost aż o 58% w porównaniu do 2016 r. Pod koniec stycznia brytyjski producent poinformował, że w ciągu kolejnych 5 lat zamierza przeznaczyć na ekspansję w Chinach (m.in. rozbudowę sieci dealerskiej) ponad 600 mln funtów.
bloomberg.com, global.astonmartin.com, materiały własne