Mercedes-Benz Trucks zaprezentował oficjalnie eActrosa, czyli swój pierwszy seryjny elektryczny samochód ciężarowy. Model będzie produkowany w Wörth począwszy od jesieni 2021 r. Mercedes-Benz Trucks zamierza do 2039 r. całkowicie przestawić się w Europie na samochody ciężarowe z napędem elektrycznym. Na rok 2022 przewidziano rozpoczęcie seryjnej produkcji niskopodłogowego samochodu ciężarowego eEconic, w roku 2024 ma pojawić się z kolei eActros LongHaul z akumulatorowym napędem elektrycznym, a na drugą połowę obecnej dekady zaplanowano wprowadzenie ciężarówki GenH2 Truck z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe.
– Musimy uznać, że transport jest częścią problemu zmian klimatycznych. Jednocześnie możemy być, i będziemy, częścią ich rozwiązania. Rozpoczynamy od naszego eActrosa. Skonstruowaliśmy tę ciężarówkę w ścisłej współpracy z naszymi klientami, dzięki czemu pokonała ona w ramach testów ponad pół miliona kilometrów po drogach publicznych. eActros i powiązane z nim usługi są dla Mercedes-Benz Trucks i naszych klientów ogromnym krokiem na drodze do osiągnięcia neutralności emisji CO2 w drogowym transporcie towarowym – powiedział Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za Mercedes-Benz Trucks.
Ciężarowa rekuperacja
Akumulator seryjnego eActrosa składa się z trzech lub czterech pakietów akumulatorowych, których każdy ma pojemność energetyczną ok. 105 kWh. Maksymalna łączna pojemność akumulatora na poziomie 420 kWh umożliwia zasięg pojazdu do 400 kilometrów. Technicznym sercem elektrycznej ciężarówki jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. Energia wytworzona w ten sposób podczas hamowania trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, a następnie może być ponownie wykorzystana do napędzania pojazdu. Actrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do standardowego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A, ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę. eActros jest dostępny jako pojazd dwu- lub trzyosiowy o dopuszczalnej masie całkowitej 19 lub 27 ton. Konstrukcję oparto na ramie ciężarówki Mercedes-Benz Actros. Cichy napęd pojazdu umożliwia również realizację dostaw w nocy, co odciąża ruch drogowy w godzinach szczytu.
Dwa silniki, umieszczone pośrodku osi tylnej, generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Bezzwłoczna dostępność momentu obrotowego z silników elektrycznych połączonych z dwustopniową skrzynią biegów zapewnia jak twierdzi producent, znakomite przyspieszenie.
– Dzięki zasięgowi do 400 kilometrów, dopuszczalnej masie całkowitej zestawu do 40 ton oraz zastosowaniu dwóch mocnych silników elektrycznych o maksymalnej mocy 400 kW, eActros jest doskonale przygotowany do codziennej eksploatacji u naszych klientów. Wraz z samą ciężarówką także nasze usługi cyfrowe i nowe zespoły econsultingowe pomagają klientom w jak najłatwiejszym i bezproblemowym przejściu na elektromobilność – np. w kwestiach związanych z infrastrukturą ładowania, integracją floty czy planowaniem tras przejazdów – dodał Andreas von Wallfeld, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Trucks.
W kierunku dekarbonizacji
Mercedes-Benz Trucks intensywnie dąży do realizacji celu, jakim jest neutralny bilans emisji CO2 w transporcie towarowym, poprzez zastosowanie napędu akumulatorowego oraz wodorowych ogniw paliwowych i włącza się w realizację uzgodnień Porozumienia Paryskiego w sprawie ochrony klimatu, a więc także w dekarbonizację swej branży, zamierzając do 2039 r. całkowicie przestawić swoje europejskie portfolio ciężarówek na pojazdy z napędem elektrycznym.
Planowane są kolejne kroki w segmencie transportu dalekobieżnego – na rok 2022 przewidziano rozpoczęcie seryjnej produkcji niskopodłogowego samochodu ciężarowego Mercedes-Benz eEconic, w roku 2024 ma pojawić się eActros LongHaul z akumulatorowym napędem elektrycznym, a na drugą połowę obecnej dekady zaplanowano wprowadzenie ciężarówki GenH2 Truck z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe.
Produkcja seryjna elektrycznego samochodu ciężarowego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego ruszy pod koniec 2021 r. W pierwszej kolejności seryjny model eActrosa będzie dostępny w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, we Włoszech, Hiszpanii, Francji, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Danii, Norwegii i Szwecji. Następnie dołączą kolejne rynki.
Ładowanie w godzinę
Standard ładowania zastosowany w pojeździe to Combined Charging System CCS. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do poziomu 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę. Do ładowania eActrosa wymagana jest wtyczka typu CCS Combo-2, a stacja ładująca musi również obsługiwać ładowanie prądem stałym (DC). Instalacja elektryczna niskiego napięcia z dwoma konwencjonalnymi akumulatorami 12 V jest ładowana z akumulatorów wysokiego napięcia za pomocą przetwornika DC/DC.
Źródło: na podstawie Mercedes-Benz Trucks