Ubiegły rok zaczął się od mocnego uderzenia, czyli startu strefy Czystego Transportu na krakowskim Kazimierzu. Choć projekt w założeniu miał przynieść same zyski, krakowscy kupcy zaczęli skarżyć się na… straty. Wiosna 2019 r. to także ekspansja elektrycznych hulajnóg, które już na dobre zagościły na ulicach naszych miast. Sceptycy narzekają na brak regulacji prawnych określających status hulajnogi na drogach. Chirurdzy biją na alarm ostrzegając o znacznym wzroście urazów. Przepisy dotyczące poruszania się na e-hulajnogach mają zaś wejść w życie wiosną… 2020 r. Oby. Tymczasem bezpieczniej jest w samochodzie. Najlepiej elektrycznym. Tuż przed wakacjami swoje pierwsze w pełni elektryczne dziecko zaprezentowała Škoda. Jak miało się okazać, to auto idealnie skrojone na polski rynek. Oto subiektywny przegląd wydarzeń pierwszego półrocza 2019 roku:
Styczeń
Kraków: pierwsza Strefa Czystego Transportu w Polsce
Władze miasta Krakowa 5 stycznia 2019 roku ustanowiło jako pierwsze polskie miasto, Strefę Czystego Transportu. Jednak „walka” ze smogiem na Kazimierzu skończyła się, zanim na dobre się zaczęła. Po protestach przedsiębiorców i zmianach przegłosowanych przez Radę Miasta strefa stała się w praktyce martwa. Choć ze względu na zbyt ostro ustalone regulacje pomysł okazał się chybiony, dla kolejnych „chętnych” pozostało sporo materiału do przemyśleń. Zdaniem ekspertów, przed wprowadzeniem szeroko zakrojonych zmian w zakresie funkcjonowania transportu w mieście potrzebne są konsultacje społeczne. Zmiany powinny być też wprowadzane stopniowo. Jak wskazują analizy Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, w pierwszym etapie wdrażania Stref Czystego Transportu zakaz wjazdu powinien zostać wprowadzony głównie dla samochodów najstarszych i najbardziej emisyjnych. Zakres obecnie funkcjonujący w niskoemisyjnych strefach w Niemczech wydaje się być adekwatny jako wzorzec dla Polski. Na przykład w Zagłębiu Ruhry strefa niskoemisyjna obejmuje szereg miast i łączny obszar aż 850 km2, uniemożliwiając wjazd na jej teren pojazdom z silnikiem Diesla niespełniającym normy Euro 4 oraz benzynowym poniżej normy Euro 1. Tymczasem średni wiek samochodu w Polsce to 16 lat i już wymóg normy Euro 4 dla diesli czy pojazdów benzynowych może być dużym wyzwaniem.
Luty
Volkswagen: zerowy bilans CO2 w elektrycznym ID.3
Volkswagen zapowiedział produkcję elektrycznego auta klasy kompaktowej – ID.3. Na samochód, którego prezentacja odbyła się na majowych targach we Frankfurcie, wpłynęło ponad 30 000 rezerwacji. Większość zgłoszeń pochodziła od mieszkańców Niemiec, Norwegii, Holandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Według przedstawicieli firmy, sukces marketingowy tego modelu elektrycznego Volkswagena pokazuje, że ID.3 pojawił się we właściwym momencie, gdy coraz więcej kierowców zamierza przesiąść się do samochodów elektrycznych. ID.3 to pierwszy „elektryk” koncernu, który przez cały okres eksploatacji będzie wykazywał zerowy bilans CO2. Wszystko przy założeniu, że do jego ładowania zostanie wykorzystana energia pochodząca ze źródeł odnawialnych. Warto zaznaczyć, że Volkswagen, który jedną ze swoich siedzib usytuował w podpoznańskim Swarzędzu, pracuje nad szeroko zakrojonym programem dekarbonizacji, który będzie obejmował także inne modele koncernu. Do 2025 roku marka wprowadzi na rynek ponad 20 modeli z napędem wyłącznie elektrycznym. – Zmiany klimatyczne to największe wyzwanie naszych czasów – stwierdził Thomas Ulbrich, członek zarządu marki Volkswagen ds. mobilności elektrycznej. – Volkswagen, jako największy na świecie producent samochodów, rozumie spoczywającą na nim odpowiedzialność. Volkswagen ID.3 dostępny jest obecnie m.in. w Wielkiej Brytanii czy Holandii, Francji czy Austrii.
Marzec
Poznań: Poznań Motor Show – Kongres Move
W Poznaniu odbyło się największe i najważniejsze wydarzenie motoryzacyjne w kraju – Poznań Motor Show. Jego istotną częścią stał się dwudniowy Kongres Move, który skupił się na wyzwaniach „Mobilności jutra”. Poza miejscem na prezentację aut autonomicznych, koncepcyjnych, elektrycznych, hybrydowych oraz zasilanych wodorem, stworzona został przestrzeń do merytorycznej debaty. Kongres Move adresowany był do administracji publicznej, samorządów, naukowców, branżystów zrzeszonych wokół idei paliw alternatywnych. Swoją obecnością konferencję uświetnił minister energii Krzysztof Tchórzewski, Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, prof. Zdzisław Krasnodębski oraz Krzysztof Hołowczyc. Równolegle z Poznań Motor Show odbywały się targi paliw alternatywnych Alternative Fuels Technology. Poznań Motor Show odwiedziło blisko 150 tysięcy osób.
Według zapowiedzi organizatorów, podczas tegorocznej edycji imprezy elektromobilności zostanie poświęcone jeszcze więcej miejsca. Poznań Motor Show potrwa od 26 do 29 marca. A Strefa Elektromobilności – Poznań Mobility Show obejmie aż 5 hal wystawowych!
Kwiecień/ Maj
Hulajnogi w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu…
Wraz z nadejściem wiosny, w Polsce błyskawicznie przybywało elektrycznych hulajnóg. Urządzenie, które tak na dobre zadebiutowało na naszym rynku kilka miesięcy wcześniej, dość nieoczekiwanie zyskało wielką popularność. W kwietniu po ulicach polskich miast jeździło już blisko 5 tysięcy hulajnóg elektrycznych. E-hulajnogi stanowiły i wciąż stanowią wyzwanie dla władz samorządowych, które muszą uporać się z notorycznym porzucaniem ich przez użytkowników w miejscach utrudniających ruch nie tylko pieszym. Problem ma także policja, czy straż miejska w wypadku kolizji tego typu pojazdów. Wszystko dlatego, że w Polsce wciąż brakuje przepisów regulujących poruszanie się tym środkiem transportu. Istnieje już jednak projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym, który, jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, wprowadzony zostanie w życie wiosną 2020 roku. Ustawodawca wprowadzi m.in. definicję urządzeń transportu osobistego (UTO). E-hulajnogi mają być traktowane jak takie pojazdy: z napędem elektrycznym, o masie nieprzekraczającej 20 kg i konstrukcji ograniczającej prędkość jazdy do 25 km/h. Być może zostanie wprowadzone obowiązkowe OC dla kierowców wypożyczanych hulajnóg. OC byłoby automatycznie wykupowane w trakcie zakładania konta lub wypożyczania sprzętu. Samodzielna jazda na hulajnodze będzie możliwa dopiero od 14 roku życia. Dla użytkowników w wieku od 14 do 18 lat powinien być wprowadzony obowiązek posiadania karty motorowerowej, prawa jazdy kat. AM lub A1. Obowiązywać ma także zakaz jazdy w dwie osoby.
Czerwiec:
Škoda wkracza do akcji!
Tuż przed wakacjami w rodzinie elektryków powitaliśmy czeską Škodę CITIGOe iV. To pierwszy bezemisyjny samochód w 124-letniej historii marki, który jest napędzany wyłącznie silnikiem elektrycznym. Szybko okazało się, że na ten model wielką chrapkę mają polscy konsumenci. Zachęca ich przede wszystkim cena, ale i parametry. Auto ma kosztować nieco ponad 80 tysięcy złotych. Po wejściu w życie dopłat do „elektryków” z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu cena stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna. Co ciekawe, już listopadowa promocyjna transza pojazdów rozeszła się w …jeden dzień!
Auto zostało wyposażone w akumulator litowo-jonowy o pojemności 36,8 kWh, zapewniający zasięg do 265 km w cyklu WLTP. W konsekwencji ten przyjazny dla środowiska pojazd jest doskonale przystosowany do bezemisyjnej jazdy w miejskich warunkach. Pomimo kompaktowych wymiarów, 3 597 mm długości i 1 645 mm szerokości, ŠKODA CITIGOe iV ma spore czteroosobowe wnętrze z bagażnikiem o pojemności 250 l, który można zwiększyć do 923 l po złożeniu tylnych siedzeń. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi natomiast 130 km/h.
Pierwszy w pełni elektryczny model Škody trafi na polski rynek na początku 2020 roku. Jego cena z dopłatą oscylować będzie w granicach 60 tysięcy złotych. Tym samym CITIGOe iV może stać się najpopularniejszym „elektrykiem” w Polsce.
Tekst: Rafał Wąsowicz