Motoryzacyjny konglomerat (Fiat Chrysler, Grupa PSA) i Vulcan Energy Resources ogłosiły podpisanie umowy, na podstawie której Vulcan będzie dostarczał w Europie wodorotlenek litu do akumulatorów wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych Grupy Stellantis. Pięcioletnia umowa przewiduje, że dostawy rozpoczną się w 2026 roku. W tym czasie Vulcan dostarczy partnerowi maksymalnie 99 000 ton wodorotlenku litu w ciągu pięciu lat obowiązywania umowy. Do 2025 roku Stellantis planuje zainwestować ponad 30 mld euro w elektryfikację i rozwój oprogramowania
Podpisana z firmą Vulcan umowa jest częścią strategii elektryfikacji Stellantis, przedstawionej podczas EV Day w lipcu 2021 roku, i ma na celu zagwarantowanie odpowiedniej dostępności podstawowych surowców przeznaczonych do akumulatorów montowanych w pojazdach elektrycznych. Do 2025 roku Stellantis planuje zainwestować ponad 30 mld euro w elektryfikację i rozwój oprogramowania, jednocześnie dążąc do utrzymania o 30% wyższej wydajności niż średnia w branży pod względem całkowitych wydatków na badania i rozwój oraz wydatków kapitałowych w stosunku do przychodów.
Duch rywalizacji
– Stellantis szybko i sprawnie realizuje swoją strategię elektryfikacji. Ta umowa jest kolejnym dowodem na to, że mamy w sobie ducha rywalizacji, aby wywiązać się z naszych zobowiązań. Swoboda podróżowania bezpiecznymi, czystymi i niedrogimi środkami transportu to zdecydowane oczekiwania naszych społeczeństw, a my jesteśmy zobowiązani do zapewnienia odpowiedzi na te potrzeby – powiedziała Michelle Wen, dyrektor ds. zakupów i łańcucha dostaw w Stellantis
Celem Stellantis jest, aby do 2030 r. ponad 70% pojazdów sprzedawanych w Europie i ponad 40% sprzedawanych w USA stanowiły pojazdy o niskiej emisji (LEV). Każda z 14 marek firmy będzie oferować wiodące w swojej klasie, w pełni zelektryfikowane rozwiązania. Uruchomiony w Dolinie Górnego Renu w Niemczech, projekt Zero Carbon Lithium firmy Vulcan wykorzystuje energię geotermalną do produkcji wodorotlenku litu do akumulatorów pozyskiwaną z solanki, bez użycia paliw kopalnych i przy minimalnym zużyciu wody, redukując wytwarzanie węgla w łańcuchu dostaw metali do akumulatorów.
W kierunku dekarbonizacji
Vulcan dostarczy Stellantis co najmniej 81 000 ton i maksymalnie 99 000 ton wodorotlenku litu w ciągu pięciu lat obowiązywania umowy.
– Umowa dostawy zawarta ze Stellantis jest zgodna z naszą misją dekarbonizacji łańcucha dostaw baterii litowo-jonowych i pojazdów elektrycznych. Jednym z celów projektu Zero Carbon Lithium firmy Vulcan jest zmniejszenie odległości transportu chemikaliów wytwarzanych na bazie litu do Europy, a nasza lokalizacja w Niemczech, w pobliżu europejskich gigafabryk Stellantis, jest zgodna z tą strategią. Mamy nadzieję na długą i owocną współpracę między Vulcan i Stellantis, umożliwiająca obu spółkom realizację naszych wspólnych i ambitnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji – powiedział dr Francis Wedin, dyrektor zarządzający Vulcan.
Źródło: na podstawie Stellantis