W lipcu w Chinach sprzedano 564 tys. nowych pojazdów elektrycznych (NEV), czyli pełnych elektryków, hybryd plug-in i aut elektrycznych napędzanych paliwem wodorowym. To o 7 tys. mniej niż w poprzednim rekordowym miesiącu, czyli czerwcu 2022 r. Sprzedaż zero i niskoemisyjnych aut wzrosła w siódmym miesiącu tego roku ponad dwukrotnie w porównaniu do lipca ubiegłego roku.
Lipcowa zadyszka
Po grudniu 2021 roku (505 000 sztuk) i rekordowym czerwcu ze sprzedażą 571 000 NEV, lipiec 2022 roku był dopiero trzecim miesiącem, w którym w Państwie Środka sprzedano ponad pół miliona pojazdów BEV, PHEV i FCEV. 564 000 NEV oznacza spadek o 1,23% w porównaniu z czerwcem.
Warto pamiętać, że od początku czerwca podatek od sprzedaży niektórych pojazdów spalinowych został w Chinach zmniejszony o połowę, dlatego eksperci spodziewali się większego progresu w sprzedaży pojazdów spalinowych. Chińskie Stowarzyszenie Samochodów Osobowych (CPCA), które publikuje dane dotyczące sprzedaży, przypisuje stałą sprzedaż NEV lepszej podaży, jak również spodziewanym wyższym cenom ropy. Klienci prawdopodobnie nie dali się zwieść niższym kosztom nabycia małych samochodów spalinowych w krótkim okresie.
Lipiec do lipca imponująco
Porównując dane z lipca 2022 roku do tego samego miesiąca w roku ubiegłym, 564 000 NEV to wzrost o 129,3% – 246 000 nowych pojazdów energetycznych sprzedano w lipcu 2021 roku, który był wówczas najlepszym miesiącem roku.
Spośród 564 000 NEV, 428 000 było wyposażonych w całkowicie bateryjny elektryczny układ napędowy – co stanowiło 76% udział w lipcu. Hybryd plug-in sprzedano w lipcu 136 000 sztuk, natomiast pojazdów z wodorowymi ogniwami paliwowymi nadal stanowią jedynie bardzo niewielką liczbę.
Rekordowy rok
Zdaniem analityków, w bieżącym roku sprzedaż hurtowa pojazdów nowej energii w Chinach wyniesie więc 3,03 mln sztuk, co odpowiada wzrostowi o 123% w porównaniu do roku ubiegłego.
Wśród producentów prym wiedzie, zgodnie z tradycją BYD – zarówno w kategorii NEV, jak i czystych BEV. Dla producenta, który w tym roku planuje dostarczyć swoje pierwsze e-pojazdy do Szwecji, Niemiec i Izraela, lipiec był nowym rekordowym miesiącem z wynikiem 162 214 sztuk New Energy Vehicles. Sprzedaż BYD jest podzielona między 80 991 BEV i 81 223 PHEV w stosunku 49,9% do 50,1%.
Spodziewany spadek Tesli
Tesla sprzedała w lipcu tylko 28 217 samochodów elektrycznych, co stanowi znaczny spadek w stosunku do 78 906 sztuk sprzedanych w czerwcu. Można się było jednak tego spodziewać. Przyczyną gwałtownego spadku są prace adaptacyjne w fabryce Tesli w Szanghaju, które doprowadziły do przerw w produkcji. Z 28 217 sprzedanych w lipcu pojazdów Tesli, 19 756 trafiło na eksport.
Neta najlepsza wśród start-upów
Wśród chińskich start-upów BEV w lipcu prym wiodła Neta. Firma sprzedała 14 037 samochodów akumulatorowo-elektrycznych, z czego aż 1 382 trafiło na eksport. Dla Leapmotor lipiec był rekordowym miesiącem z wynikiem 12 044 sztuk BEV. Za nimi Xpeng pozostaje w pięciocyfrowym przedziale z 11 524 sprzedanymi egzemplarzami, natomiast Nio może się pochwalić sprzedażą w lipcu na poziomie 10 052 elektrycznych pojazdów.
Warto również wspomnieć o marce Zeekr firmy Geely, która również ustanowiła nowy rekord ze sprzedażą 5 022 sztuk swojego 001 e-sedana, co jest pierwszym przypadkiem przekroczenia sprzedaży 5 000 pojazdów. Poprzedni rekord pochodził z maja i wynosił 4 330 pojazdów. Dla przypomnienia: Zeekr nie jest nawet na rynku od pełnego roku, pierwsze pojazdy dostarczono w październiku 2021 roku – wówczas sprzedano ich zaledwie 199.
Źródło: na podstawie electrive.com