Solaris Bus & Coach S.A. posiada duże doświadczenie w produkcji autobusów specjalistycznych. W swym portfolio polski producent posiada m.in. mobilny salon kosmetyczny, punkt poboru krwi, centrum filmowe, centrum dowodzenia straży pożarnej czy autobusy lotniskowe. Oprócz terminali na lotniskach Solarisy obsługują także ruch pasażerski w portach promowych.
W 2015 roku Solaris wyprodukował 8 autobusów dedykowanych do obsługi ruchu pasażerskiego w porcie Pireus w Grecji. Niedawno kolejny pojazd o takim przeznaczeniu dostarczono do szwedzkiego portu w Ystad. Autobus jest dedykowany do obsługi ruchu pasażerskiego pomiędzy terminalem a promami. To pierwszy pojazd Solarisa tego typu z napędem elektrycznym.
Model Urbino 12 electric, który rozpoczął kursy w porcie w Ystad, napędzany jest za pośrednictwem portalowej osi elektrycznej z wbudowanymi silnikami trakcyjnymi o mocy 2 x 125 kW. Magazynami energii są baterie typu Solaris High Power o pojemności 58 kWh. Zgodnie z życzeniem zamawiającego, pojazd został wyposażony w ładowarkę pokładową umożliwiająca nocne ładowanie z mocą do 20 kW.
Oprócz wyposażenia typowego dla autobusów niskopodłogowych, takich jak klimatyzacja, oświetlenie wykonane w energooszczędnej technologii LED czy system monitoringu wizyjnego, Solaris, który trafił di Ystad, posiada szereg cech, wyróżniających go od typowych autobusów miejskich. Wśród nich należy wymienić inną aranżację przestrzeni pasażerskiej, której priorytetem było uzyskanie większej liczby miejsc stojących oraz na bagaż, które wygospodarowano na przednich nadkolach oraz w miejscu tzw. tylnej ławki. Autobus dysponuje również systemem sygnałów wizualnych w postaci dodatkowego oświetlenia awaryjnego zamontowanego w przedniej części dachu pojazdu, którego użycie wyzwala równocześnie pracę tylnych górnych kierunkowskazów.
Zeroemisyjny Solaris został także wyposażony w specjalny ‘skandynawski pakiet izolacji termicznej’, który poprawia komfort termiczny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii w surowych warunkach atmosferycznych panujących w Szwecji. W jego skład wchodzą takie dodatki jak m.in. niestandardowa izolacja ścian bocznych i sufitu, dodatkowa izolacja podwozia w okolicy nadkoli oraz podwójne szyby boczne.
Portowy Urbino 12 electric posiada również oryginalne rozwiązania w zakresie gospodarki cieplnej. Podczas nocnego ładowania baterii, codziennie o godzinie 5:00 rano automatycznie włącza się ogrzewanie lub chłodzenie postojowe autobusu tak, aby rozpoczynając pracę o godzinie 6:00 w pojeździe panowała zaprogramowana temperatura – zależna od pory roku. Pozwala to zminimalizować zużycie energii z baterii potrzebnej na ewentualne ogrzewanie lub chłodzenie autobusu w trakcie codziennej pracy.
Wśród zrealizowanych do tej pory dostaw autobusów specjalnych Solarisa można wymienić mobilne centrum kosmetyczne, mobilnym centrum filmowe, wozy służące jako mobilne centra dowodzenia Straży Pożarnej czy mobilne centra krwiodawstwa dla Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie.
Jak informuje Solaris, dwa pojazdy do poboru krwi zamówione przez RCKiK z Katowic są unikatowe na skalę światową – to bowiem pierwsze na świecie autobusy o takim przeznaczeniu z napędem elektrycznym.
Autobusy polskiego producenta wożą też pasażerów lotnisk m. in w Poznaniu, Warszawie, Paryżu, Hamburgu, Oslo, Madrycie, Barcelonie i na Majorce.
solarisbus.com, materiały własne