Solaris poinformował, że w 2018 roku po raz szesnasty z rzędu został liderem polskiego rynku autobusów miejskich. 36% sprzedanych przez firmę pojazdów w ubiegłym roku stanowiły te z napędami alternatywnymi.
W 2018 r. Solaris dostarczył łącznie do swoich klientów w Polsce i za granicą 1226 autobusów i trolejbusów. Spośród nich 402 trafiły do polskich odbiorców. W podsumowywanym okresie 107 autobusów elektrycznych z Bolechowa zostało dostarczonych do klientów z Belgii, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Norwegii, Polski, Rumunii, Słowacji, Szwecji i Włoch. Solaris z udziałem 17% znalazł się w czołówce europejskich firm aktywnych w obszarze elektromobilności.
Firma szacuje, że w perspektywie najbliższych 10 lat segment autobusów nisko- i zeroemisyjnych wzrośnie do poziomu 80% całego rynku autobusowego, głównie kosztem spadku udziału pojazdów z napędem tradycyjnym. Solaris ujawnił, że w perspektywie kilku najbliższych lat co najmniej połowa produkcji spółki będzie nakierowana na produkcję modeli napędzanych paliwami alternatywnymi,w tym energią elektryczną.
W 2019 r. firma planuje dwie kolejne premiery produktowe. Pierwszą z nich będzie Solaris Urbino 12 hydrogen. Premierę autobusu z napędem elektrycznym o długości 12 metrów z wodorowym ogniwem paliwowym zaplanowano na czerwiec 2019 roku, kiedy odbędzie się Szczyt Transportu Publicznego w Sztokholmie. Model zostanie pierwszym autobusem Solarisa o długości 12 m zasilanym wodorem. Pojazd wykorzystuje najnowsze osiągnięcia dostępne są na rynku w zakresie komponentów związanych z magazynowaniem wodoru i produkowaniem energii – m.in. kompozytowe butle do magazynowania wodoru typu IV oraz nowej generacji wodorowe ogniwo paliwowe.
Drugim pojazdem, którego premierowy pokaz będzie miał miejsce na październikowych targach Busworld w Brukseli, będzie Solaris Trollino 24. Prototypowy trolejbus to pierwszy w historii Solarisa dwuprzegubowy pojazd z dwoma osiami napędowymi o ponadnormatywnej długości 24 metrów. Docelowo konstrukcja stanie się platformą dla trolejbusów, autobusów bateryjnych i hybrydowych.
„W rok 2019 wkraczamy z niezwykle ambitnymi celami, ale także dużą liczbą już potwierdzonych zamówień na ten rok. Co bardzo ważne, znaczną część z nich stanowią pojazdy z alternatywnymi napędami, w projektowaniu i produkcji których Solaris jest europejskim ekspertem. Ogromną wagę przywiązujemy też do obsługi posprzedażowej naszych klientów i skupiamy się na dalszym rozwoju tego obszaru. Z każdym rokiem oczekiwania rynku względem innowacyjnych rozwiązań przynoszą nam nowe wyzwania. Solaris jest jednak organizacją doskonale do tego przygotowaną i potrafi zarówno reagować na potrzeby swoich klientów, jak też kreować nowe trendy na rynku, szczególnie w obszarze e-mobility” – podsumował plany na rok 2019 Javier Calleja, Prezes Zarządu firmy Solaris.
solarisbus.com, materiały własne