Mediolański przewoźnik ATM Milano do końca 2030 roku chce zrezygnować z autobusów z silnikami Diesla. W tym celu firma rozpisała przetarg na dostawę do 250 autobusów elektrycznych, który wygrał Solaris. Łączna wartość umowy ramowej może wynieść ponad 192 mln euro. Rozpoczęcie dostaw pierwszej partii 40 autobusów ma się rozpocząć w czerwcu 2020 roku.
Umowa ramowa na dostawę łącznie do 250 autobusów elektrycznych dla ATM Milano to jeden z największych przetargów wygranych do tej pory przez firmę Solaris i największy dotyczący pojazdów elektrycznych w Europie.
Mediolan zdecydował się na nabycie autobusów Urbino 12 electric. To model, który jak do tej pory trafił do kilkudziesięciu europejskich miast w 17 państwach kontynentu, a w 2017 roku otrzymał tytuł „Autobusu Roku”.
12-metrowe elektryczne Urbino zostaną wyposażone w baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 240 kWh. Energia w nich ma być uzupełniana poprzez pantograf odwrócony, czyli urządzenie, które będzie obniżało się z masztu ładowarki na autobus. Ładowanie odbywać się będzie również na zajezdni przez klasyczne złącze plug-in.
W Mediolanie autobusy Urbino pojawiły się w 2014 roku. W mieście kursuje obecnie 150 pojazdów wyprodukowanych przez Solarisa, w tym 25 elektrycznych. Firma dostarczyła na rynek włoski dostarczył już ponad 40 autobusów zeroemisyjnych. Oprócz Mediolanu zakupili je klienci z Bergamo i Bolzano. Ponadto do tego ostatniego miasta Solaris dostarczy w 2021 r. 12 autobusów wodorowych.
solarisbus.com, materiały własne