Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach S.A. podpisali z władzami miasta Szczecin kontrakt na dostawę 16 autobusów Urbino z szeregowym napędem hybrydowym. Zamówienie dotyczy ośmiu pojazdów przegubowych i ośmiu 12-metrowych. To największe, po Pabianicach, tegoroczne zamówienie na niskoemisyjne autobusy hybrydowe produkowane w Bolechowie.
Ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jest to możliwe dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o pojemności 4,5 litra. Umowa została podpisana w jednym z nowo dostarczonych pojazdów w obecności Piotra Krzystka, Prezydenta Szczecina.
W nowym hybrydowym Urbino Solaris oferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Ponadto, w pojeździe zamontowano urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcji Arrive-and-Go. Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. To ekologiczne rozwiązanie, według przeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca układu napędowego pozwala również na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.
W ostatnich tygodniach Solaris dostarczył lub zakontraktował łącznie 127 autobusów hybrydowych na polskim rynku.
W 2017 roku do Kielc i Tomaszowa Mazowieckiego dostarczono po 25 pojazdów tego typu. Zamówienia złożyły Czechowice-Dziedzice, Legnica, Luboń, Oświęcim, Pabianice, Piła, Płock, Pobiedziska, Świnoujście, a teraz dołączył do nich Szczecin.
solarisbus.com, materiały własne