Audi zaprezentowało pierwszego członka nowej rodziny pojazdów koncepcyjnych -elektrycznego roadstera Audi skysphere concept. Audi skysphere, Audi grandsphere i zapowiedziane na rok 2022 Audi urbansphere, to samochody koncepcyjne, za pomocą których niemiecka marka prezentuje swoją wizję progresywnego luksusu. Ma być i luksusowo i szybko. Łącznie 465 kilowatów mocy i 750 Nm rozpędzą ważącego około 1800 kilogramów roadstera od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie czterech sekund. Koncept Audi skysphere zadebiutuje w Kalifornii na pierwszym publicznym pokazie 13 sierpnia 2021 roku, w ramach Monterey Car Week.
Albo jazda albo relaks
Dwudrzwiowy kabriolet został zaprojektowany tak, by dawał dwa różne rodzaje doświadczeń z jazdy: czysto relaksacyjne, turystyczne – grand touring oraz w pełni sportowe. Wykorzystano do tego zmienny rozstaw osi. Silniki elektryczne i zaawansowany technicznie mechanizm z wsuwanymi w siebie elementami nadwozia i ramy, umożliwiają zmianę rozstawu osi i długości zewnętrznej samochodu o 250 milimetrów. Równocześnie prześwit pojazdu jest regulowany o 10 milimetrów, co zwiększa komfort i dynamikę jazdy. Samochód posiada bagażnik, w którym zmieszczą się dwie torby golfowe zaprojektowane specjalnie z myślą o tym koncepcyjnym aucie.
Za naciśnięciem przycisku kierowca może wybierać własne wrażenia z jazdy: może sam poprowadzić swojego 4,94-metrowego e-roadstera w trybie „Sport” ze zredukowanym rozstawem osi. Pojazd pomimo swoich wymiarów pozostanie niezwykle zwrotny, co jest zasługą skrętnych kół tylnej osi. Może też wybrać relaksacyjną, turystyczną jazdę w 5,19-metrowym GT w autonomicznym trybie jazdy „Grand Touring”, mając maksymalną przestrzeń na nogi oraz korzystając z usług oferowanych przez płynnie zintegrowany cyfrowy ekosystem.
Wymyślony w Kalifornii
Audi skysphere concept zadebiutuje na pierwszym publicznym pokazie 13 sierpnia 2021 roku, w ramach Monterey Car Week. Pojazd został wymyślony i zaprojektowany w Audi Design Studio w Malibu.
– Nowe technologie, takie jak elektryfikacja, cyfryzacja i autonomiczna jazda, dały nam możliwość stworzenia doświadczenia, które wykracza daleko poza to, co oferują dziś typowe roadstery – powiedział szef biura projektowego Gael Buzyn.
Za dostarczenie mocy do kół Audi skysphere odpowiada silnik elektryczny umieszczony na osi tylnej będącej jednocześnie osią napędową. Łącznie 465 kilowatów mocy i 750 niutonometrów momentu obrotowego z łatwością radzi sobie z ważącym zaledwie około 1800 kilogramów roadsterem. Rozkład masy na napędzaną oś tylną, wynoszący około 60 procent, zapewnia dobrą trakcję i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie czterech sekund. Moduły akumulatorowe Audi skysphere umieszczone są przede wszystkim za kabiną oraz między fotelami w tunelu środkowym wnętrza skysphere. Pojemność akumulatora ma wynosić ponad 80 kWh, co według normy WLTP zapewni samochodowi zasięg ponad 500 kilometrów, przynajmniej w oszczędnym trybie GT.
Nierówności zlikwiduje zawieszenie
Aktywne zawieszenie Audi skysphere odgrywa kluczową rolę we wszechstronności właściwości jezdnych samochodu. W trakcie jazdy poszczególne koła są selektywnie podnoszone lub opuszczane, aby zniwelować nierówności i pofałdowania nawierzchni. Opony w rozmiarze 285/30 zamontowane na aerodynamicznie ukształtowanych 23-calowych obręczach aluminiowych, dzięki minimalnym oporom toczenia zapewniają idealną równowagę między przydatnością do długodystansowych podróży a sportowym, aktywnym stylem jazdy z dużym przyspieszeniem wzdłużnym i poprzecznym.
Koncert i wideokonferencja
Duże powierzchnie monitorów dotykowych – o szerokości 1415 mm i wysokości 180 mm – na desce rozdzielczej i w górnej części konsoli środkowej, służą do obsługi pojazdu i systemów infotainment. W trybie Grand Touring mogą być one wykorzystywane do wyświetlania treści z Internetu, wideokonferencji lub filmów przesyłanych w streamingu. Małe panele dotykowe w drzwiach służą do obsługi klimatyzacji.
Wysokiej jakości system nagłośnienia zapewnia dźwięk o jakości sali koncertowej nawet wtedy, gdy pojazd jest w ruchu. Głośniki są ukryte za panelami w drzwiach, a kilka kolejnych w tylnej ścianie wnętrza zapewnia dźwięk przestrzenny. Kształt zagłówków zapobiega powstawaniu turbulencji, a tym samym uciążliwego szumu wiatru.
Źródło: na podstawie Audi