Škoda przygotowuje się do premiery całkowicie elektrycznego modelu Enyaq iV. Pierwszy samochód czeskiej marki oparty na modułowej platformie MEB będzie powstawał w fabryce w Mladá Boleslav.
Jak powiedział Bernhard Maier, dyrektor generalny spółki Škoda Auto:
„Enyaq iV to dla Škody początek nowej ery – symbol realizacji naszej strategii w obszarze samochodów elektrycznych. Nasz nowy model wyróżnia się dużym zasięgiem, połączonym z krótkim czasem ładowania. Jednocześnie Enyaq iV wyznacza nowe standardy pod względem typowych dla Škody cech: niezwykłej przestronności wnętrza, przyszłościowego wzornictwa, maksymalnej funkcjonalności, bezpieczeństwa i komfortu. Nasz pierwszy w pełni elektryczny samochód, oparty na modułowej platformie dla pojazdów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen, będzie produkowany w głównej fabryce w Mladá Boleslav – w sercu Škody. To ważny krok w kierunku zabezpieczenia przyszłości tego obiektu oraz miejsc pracy w regionie”.
Pierwszy elektryczny SUV Škody ma długość 4648 mm, szerokość 1877 mm oraz wysokość 1618 mm. Rozstaw osi wynosi 2765 mm, a pojemność bagażnika to 585 l.
W wersjach podstawowych modelu Enyaq iV umieszczony z tyłu silnik odpowiada za napęd na tylną oś pojazdu. W wersjach o większej mocy przewidziano dodatkową jednostkę elektryczną z przodu. Klienci otrzymają do wyboru łącznie pięć wariantów mocy oraz trzy wielkości akumulatora. Zależnie od wybranej odmiany, Enyaq iV posiada napęd na tylne lub wszystkie koła.
Christian Strube, członek zarządu Škoda ds. rozwoju technicznego, ujawnił:
„Dzięki wielu możliwościom, jakie daje modułowa platforma dla pojazdów elektrycznych, możemy zaoferować idealny model ENYAQ iV spełniający najróżniejsze wymagania i odpowiedni do różnych zastosowań. Mówimy tu o podstawowej wersji rodzinnej – przestronnej i funkcjonalnej, o wariancie dla kierowców, którzy pokonują duże odległości i przykładają największą wagę do zasięgu, oraz o modelu dla klientów o sportowych ambicjach, nastawionych na maksymalne osiągi”.
Model podstawowy to Enyaq iV 50 o pojemności akumulatora litowo-jonowego brutto 55 kWh (netto: 52 kWh). Montowany z tyłu silnik elektryczny zapewnia moc 148 KM (109 kW) i zasięg do 340 km. Wzrasta on do 390 km w przypadku wariantu Enyaq iV 60 o mocy 180 KM (132 kW), wyposażonego w akumulator o pojemności brutto 62 kWh (netto: 58 kWh). Z kolei odmiana Enyaq iV 80 o mocy 204 KM (150 kW) z napędem na tylne koła cechuje się największym zasięgiem – do 500 km w cyklu WLTP. Zastosowany w tym modelu akumulator o pojemności brutto 82 kWh (netto: 77 kWh) znajdzie się także w dwóch wersjach wyposażonych w drugi silnik elektryczny, czyli posiadających napęd na cztery koła: 80X oraz vRS, o mocy odpowiednio 265 KM (195 kW) i 306 KM (225 kW). Model o największej mocy przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,2 s i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Maksymalny zasięg obu wariantów z napędem na cztery koła wynosi 460 km (WLTP).
Škoda Enyaq IV może być ładowana na trzy sposoby. Oprócz konwencjonalnego domowego gniazda elektrycznego 230 V, do uzupełniania energii w akumulatorze pojazdu można użyć także ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Zajmuje to od sześciu do ośmiu godzin zależnie od wielkości akumulatora. Trzecia opcja to stacje szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 125 kW, dzięki czemu akumulator zostanie naładowany od 10% do 80% pojemności w ciągu 40 minut.
Produkcja seryjna Škody Enyaq iV rozpocznie się pod koniec 2020 r. Wprowadzenie na rynek planowane jest na początek 2021 r. Powstanie również limitowana seria „Founder’s Edition”, upamiętniająca założenie firmy przed 125 laty. Będzie ona charakteryzowała się specjalnym wyposażeniem oraz designem i zostanie wyprodukowana w liczbie 1895 szt.
Wraz z Enyaq iV, Škoda kontynuuje strategię wprowadzania do oferty samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym, której realizację zapoczątkowały pod koniec 2019 r. modele Citigoe iV oraz Superb iV. Plany marki przewidują wprowadzenie na rynek od 2019 r. do końca 2022 r. ponad dziesięciu modeli elektrycznych lub zelektryfikowanych, sygnowanych znakiem iV.
W ramach największego programu inwestycji w dotychczasowej historii firmy, Škoda Auto przeznaczy do 2021 r. łącznie dwa miliardy euro na rozwój modeli elektrycznych i tworzenie kompleksowego ekosystemu dla nowych rozwiązań mobilnych.
prportal.skoda.pl, materiały własne