Producent z siedzibą w Mlada Boleslav, podsumował ubiegły rok i przedstawił plany na najbliższą przyszłość. Pomimo pandemii koronawirusa i niedoboru półprzewodników, do klientów na całym świecie dostarczono 878 200 pojazdów, w tym prawie 45 000 egzemplarzy w pełni elektrycznego (BEV) modelu Enyaq iV. Czeska firma wchodząca w skład Grupy Volkswagen planuje przed 2030 rokiem premiery trzech kolejnych całkowicie elektrycznych samochodów. Decyzja o budowie Gigafactory zapadnie do połowy tego roku. Firma spodziewa się znacznych obciążeń działalności operacyjnej w 2022 r. w związku z wojną w Ukrainie i ograniczeniami w dostawach.
Duża doza niepewności
– Pomimo wielu wyzwań, rok 2021 był dobrym czasem dla Škody. W trakcie kryzysu półprzewodników zrobiliśmy wszystko co w naszej mocy, aby wyprodukować jak najwięcej samochodów. Jednocześnie wprowadziliśmy nowe modele i wyznaczyliśmy kurs na nową dekadę transformacji w ramach strategii NEXT LEVEL – Škoda Strategy 2030. Wzmocniliśmy również naszą pozycję w ramch Grupy Volkswagen, biorąc na siebie większą odpowiedzialność między innymi za region Afryki Północnej oraz za globalną platformę MQB-A0. Kontynuowaliśmy także proces powiększania naszej gamy modeli elektrycznych oraz podjęliśmy kolejne ambitne kroki w zakresie zrównoważonego rozwoju firmy. Kolejna część roku będzie naznaczona dużą dozą niepewności z powodu wojny w Ukrainie i ograniczeń w dostawach – powiedział Thomas Schäfer, dyrektor generalny Škoda Auto.
Ograniczona podaż
– Wraz z nową generacją modelu Fabia oraz odświeżonymi, świetnie sprzedającymi się SUV-ami Karoq i Kodiaq, a także naszym pierwszym całkowicie elektrycznym modelem ENYAQ iV, unowocześniliśmy i rozszerzyliśmy naszą gamę modeli. Niedobory półprzewodników sprawiły, że w ograniczonym stopniu byliśmy w stanie sprostać wysokiemu popytowi. Mimo trudnej sytuacji udało nam się znaleźć w pierwszej 8-ce marek w Europie. W Indiach, dzięki udanemu wejściu na rynek modelu Kushaq, podwoiliśmy nasze dostawy. W tym roku będziemy kontynuować naszą ofensywę dzięki nowym modelom, takim jak Enyaq Coupé iV, Fabia Monte Carlo i odświeżony Karoq. Jednocześnie spodziewamy się kolejnego bardzo wymagającego roku sprzedażowego ze względu na ciągłe ograniczenia produkcyjne – dodał Martin Jahn, członek zarządu Škoda Auto ds. sprzedaży i marketingu.
Sprzedaż Enyaq iV powyżej oczekiwań
Enyaq iV, pierwszy elektryczny SUV Škody oparty na platformie MEB, został pomyślnie wprowadzony na rynek i z liczbą prawie 45 000 dostarczonych egzemplarzy znacznie przekroczył oczekiwania. Łącznie przyjęto już ponad 115 000 zamówień na ten model. W ostatnim czasie producent wzbogacił swoją ofertę o wariant coupé – Enyaq coupé iV. Nowy pakiet oprogramowania dostępny dla obu aut zwiększa zasięg pojazdu, skraca czas ładowania, podnosi komfort i optymalizuje pracę.
W planach trzy elektryczne modele i Gigafactory
Czeski producent planuje przed 2030 rokiem premiery trzech kolejnych całkowicie elektrycznych samochodów, które pod względem ceny i wielkości będą plasowały się poniżej modelu ENYAQ iV. W fabryce w Mladej Boleslav wyprodukowano już ponad 227 000 wysokonapięciowych akumulatorów trakcyjnych do hybrydowych modeli typu plug-in – zarówno Škody jak i innych marek Grupy. Ponadto, pod koniec kwietnia rozpocznie się tam produkcja systemów akumulatorowych MEB. W pierwszej połowie 2022 roku ma pojawić się także decyzja w sprawie powstania Gigafactory w Czechach. Do 2030 roku firma zamierza zostać jedną z pięciu najlepiej sprzedających się marek w Europie.
Źródło: na podstawie Škoda Auto