UDOSTĘPNIJ

Jak informuje portal Gramwzielone.pl, utworzona w 2016 r. szwedzka firma Northvolt, która szykuje się do uruchomienia największej w Europie fabryki baterii litowo-jonowych, pozyskała kolejnego znaczącego inwestora. Siemens zainwestuje w Northvolt początkowo 10 mln euro i udostępni niezbędne know-how w obszarze digitalizacji. Jednocześnie umowa zakłada, że Northvolt będzie dla Siemensa preferowanym dostawcą baterii.

Siemens dołącza do grona inwestorów w szwedzkiej firmie Northvolt, którą buduje Peter Carlson. Szwed zdobył potrzebne doświadczenie pracując wcześniej na stanowisku dyrektora w Tesli.

– Siemens postrzega Northvolt jako referencyjny projekt w zakresie przyszłej produkcji baterii, która będzie polegać na integracji i digitalizacji całego łańcucha produkcji – od projektowania ogniw przez planowanie i produkcję, po świadczenie usług – czytamy w komunikacie niemieckiej firmy.

Niemiecki potentat, który w ubiegłym roku wypracował przychody rzędu 83 mld euro i zatrudnia na całym świecie 377 tys. pracowników, podkreśla jednocześnie w komunikacie, że Europie grozi w najbliższych latach deficyt baterii.

– Europa przyspiesza zwrot w kierunku źródeł odnawialnych. Elektryfikacja i większe wykorzystanie baterii to podstawy tej transformacji. Umożliwiają przejście do zrównoważonego transportu jak również głęboką integrację OZE w miksie energetycznym – komentuje Siemens.

Wcześniej w tym roku w Northvolt zainwestował 10 mln euro należący do grupy Volkswagena producent pojazdów ciężarowych Scania, a w ubiegłym roku Szwedzi pozyskali fundusze m.in. od koncernu ABB, funduszu InnoEnergy, a także od największego na świecie producenta elektrowni wiatrowych – duńskiej firmy Vestas.

W ubiegłym miesiącu rozpoczęto budowę pierwszych obiektów, w których pracować będą eksperci z działu badań i rozwoju. Budowa tzw. Northvolt Labs w Västerås k. Sztokholmu ma się zakończyć w przyszłym roku, a celem tego projektu jest zoptymalizowanie technologii baterii, zanim ruszy ich seryjna produkcja.

Szwedzka firma, która zaangażowała się w forsowany przez Komisję Europejską projekt EU Battery Alliance, zapewnia, że to pierwszy krok w budowie europejskiego przemysłu bateryjnego.

Działania Northvolt zostały zresztą wsparte finansowo przez unijne instytucje. Europejski Bank Inwestycyjny przyznał pożyczkę na budowę Northvolt Labs w wysokości 52,5 mln euro. EBI deklaruje jednocześnie wsparcie finansowe podobnych przedsięwzięć w innych krajach UE.

Northvolt wspiera też szwedzki rząd, który w rozkręcenie Northvolt Labs zainwestował 146 mln szwedzkich koron, czyli ok. 61,5 mln zł.

W Northvolt Labs zostaną uruchomione pilotażowe linie produkcyjne z potencjałem wytwarzania baterii o pojemności do 125 MWh w skali roku, a zatrudnienie w Västerås ma znaleźć docelowo 300-400 inżynierów.

Fundusze potrzebne do uruchomienia Northvolt Labs – początkowo padła kwota 100 mln euro – Szwedzi zebrali w niecały rok. Uruchomienie pełnej produkcji, w skali, która umożliwi odpowiednią redukcję kosztów jednostkowych, będzie wymagać jednak dużo większych pieniędzy.

Budowa ogromnej fabryki, która ma powstać w innym szwedzkim mieście Skellefteå, ma kosztować 4 mld euro. Taka kwota ma pozwolić na uruchomieniem do roku 2023 produkcji baterii o łącznej pojemności zbliżonej do zdolności produkcyjnych tzw. Gigafactory, którą w Nevadzie uruchamia amerykańska Tesla.

Początkowo Northvolt chce produkować w Skellefteå w skali roku baterie o pojemności 8 GWh, a w roku 2023 produkcja ma wzrosnąć do docelowego poziomu 32 GWh.

 

gramwzielone.pl

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA