Eksperci z Polski i Europy dyskutowali w Warszawie na temat zintegrowania pojazdów elektrycznych z sieciami elektroenergetycznymi. Zamknięte seminarium Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Ambasady Brytyjskiej poświęcone było technologii Vehicle-to-Grid (V2G), która umożliwia dwukierunkowy przepływ energii pomiędzy pojazdem elektrycznym a siecią. Zapraszamy do zapoznania się z relacją z tego wydarzenia.
Seminarium otworzył oficjalnie Jonathan Knott, Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce.
– Wielka Brytania jest jednym ze światowych liderów w zakresie elektromobilności. Chcemy stworzyć system zielonej, niskoemisyjnej gospodarki, umożliwiającej dalszy rozwój naszego kraju – powiedział Jonathan Knott. – Obecnie znajdujemy się w pierwszej trójce Europy pod względem rejestracji samochodów elektrycznych. Jesteśmy otwarci na międzynarodową współpracę, bo bez tego nie osiągniemy naszych celów. Chcemy wierzyć, że to początek współpracy Wielkiej Brytanii i Polski w zakresie elektromobilności.
Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych przedstawił główne założenia koncepcji V2G. Zaznaczył, że jest to technologia, która może pomóc w rozwoju i podniesieniu innowacyjności polskiej gospodarki.
– Postęp technologiczny oraz przykłady kolejnych projektów pilotażowych coraz silniej wskazują na możliwości aplikacyjne dwukierunkowego transferu energii między pojazdem elektrycznym a siecią elektroenergetyczną. Technologia V2G znana jest od kilku lat, jednak obecnie, dzięki współpracy przedstawicieli biznesu, nauki i polityki, podjęto dyskusje dotyczące możliwości wykorzystania jej potencjału w procesie budowy inteligentnej sieci i inteligentnego miasta – powiedział Maciej Mazur z PSPA.
James Morgan, Policy Advisor, Energy Team, Office for Low Emission Vehicles (OLEV), zaprezentował brytyjskie doświadczenia dotyczące wsparcia programów w zakresie pojazdów elektrycznych. Plany rządu w Londynie zakładają, że dzięki odpowiedniej strategii rozwoju i rozbudowanym programom wsparcia, w 2030 r. od 50 do 70 proc. nowych samochodów osobowych i 40 proc. vanów sprzedawanych w Wielkiej Brytanii będą stanowić modele ultra-niskoemisyjne.
– Realizacja naszych celów będzie możliwa, zarówno dzięki programom wsparcia nabywców EV, jak i subsydiom nakierowanym na rozbudowę infrastruktury ładowania – mówił James Morgan.
Dr Marco Landi, Innovation Lead Vehicle-to-Grid & EV Charging z Innovate UK, wytłumaczył, dlaczego Wielka Brytania inwestuje w rozwój technologii V2G.
– Rozwój elektromobilności i związany z nim wzrost zapotrzebowania na energię będzie stanowił duże wyzwanie. Pojazdy elektryczne powinny być traktowane nie tylko jako potencjalne obciążenie sieci, ale również szansa na wsparcie i ulepszenie jej funkcjonowania. Aby tak się stało, konieczne jest wdrożenie odpowiednich rozwiązań. Dzięki nim system elektroenergetyczny może stać się bardziej niezawodny, zaś wykorzystanie odnawialnych źródeł energii ulegnie zwiększeniu – powiedział dr Marco Landi.
Jako następny przemawiał Keith Budden, dyrektor działu Business Development z organizacji Cenex. Jego prezentacja dotyczyła partnerstwa polsko-brytyjskiego w ramach projektu pilotażowego technologii V2G. Keith Budden wskazał, że aby wzmacniać współpracę z Wielką Brytanią w zakresie V2G należy ustalić jakie są potrzeby polskiego rynku, jakie są główne obszary biznesu, w których ta technologia może się przydać oraz jakie są optymalne możliwości rozwoju rynku.
– W procesie systemu tworzenia technologii V2G muszą uczestniczyć partnerzy ze wszystkich kluczowych sektorów, od dostawców energii po kierowców pojazdów elektrycznych. Konieczne jest stworzenie zintegrowanego systemu energetycznego – stwierdził Keith Budden.
Levante Reizer, Electric Vehicle Product Manager z Nissana powiedział:
– Aby zatrzymać postęp niekorzystnych zmian klimatycznych spowodowanych globalnym ociepleniem, musimy zredukować emisje CO2. W osiągnięciu tego celu może pomóc technologia V2G. Obecnie, motoryzacja oparta na silnikach spalinowych jest energetycznie nieefektywna. Elektryczny ekosystem Nissana, oparty na technologii V2G, jest w stanie zmienić styl naszego życia.
Reizer przedstawił ponadto realizowane projekty Nissana w zakresie systemów dwukierunkowego przepływu energii.
Jacek Jaworski, Senior Manager, Resources Energy Team z Accenture, opisał uwarunkowania niezbędne do wdrożenia technologii V2G na szeroką skalę.
– Każde z nowo wdrażanych rozwiązań musi być atrakcyjne dla potencjalnego odbiorcy. Technologia V2G może przyspieszyć rozwój rynku samochodów elektrycznych, który i tak jest nieunikniony. Ponadto V2G dysponuje potencjałem by przyciągnąć do elektromobilności większą liczbę konsumentów. Konieczne jest przekonanie ludzi, że V2G przyniesie korzyści zarówno im, jak i systemowi elektroenergetycznemu – mówił Jacek Jaworski.
Jacek Misiejuk, Dyrektor zarządzający z Enel X mówił o możliwościach rozwoju usług DSR (demand response) w Polsce z uwzględnieniem wykorzystania stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W ramach usług DSR odbiorcy mogą zarabiać na pomocy w stabilizacji systemu elektroenergetycznego.
– To przyszłościowe usługi zwłaszcza w kontekście technologii V2G. Już w przyszłym roku ceny na rynku bilansującym znacząco wzrosną, pojawi się tu miejsce dla optymalizacji poboru energii. Ładowarki enel mają możliwość integracji zarówno z systemami fotowoltaicznymi, jak i usługami DSR. Największy potencjał optymalizacji V2G to „szybkie” rezerwy mocy. Im więcej źródeł odnawialnych, tym więcej tych rezerw będzie potrzebnych – mówił Jacek Misiejuk.
Dawid Kmiecik z firmy Nexity, omówił rolę narzędzi IoT (Internet of things – internet rzeczy) w rozwoju technologii V2G.
– Znajdujemy się w dobie przemian związanych z rynkiem energii. Jednym z wyzwań jest optymalizacja rozporoszonych źródeł energii. W zakresie V2G na terenie Polski musimy się zmierzyć m.in. z kwestią odpowiedniego dostosowania regulacji prawnych. Uporanie się z tym wyzwaniem wymaga jeszcze czasu, za to już dziś, jako Nexity, możemy dostarczyć rozwiązania umożliwiające monitorowanie procesu przepływu energii w zakresie technologii V2G oraz odpowiednich rozliczeń – stwierdził Dawid Kmiecik.
Seminarium poprzedziła prezentacja Raportu „V2G. Pojazdy elektryczne jako element sieci elektroenergetycznych”, który PSPA przygotowało we współpracy z Ambasadą Brytyjską w Warszawie. Opracowanie dostępne jest na stronie pspa.com.pl. W pierwszej części przedstawiono istotę koncepcji V2G. Zaprezentowano potencjał mobilnych magazynów energii elektrycznej oraz wskazano główne elementy architektury elektroenergetycznej, niezbędne dla upowszechnienia usługi. Scenariusz dwukierunkowej współpracy pojazdów elektrycznych z siecią pozwolił także wskazać najważniejsze mechanizmy tworzące wartość dodaną dla poszczególnych uczestników zaangażowanych w rozwój tej technologii.
Część druga poświęcona została prezentacji dotychczasowych osiągnięć w rozwoju V2G. Przedstawiono wybrane etapy ewolucji systemu oraz wskazano koncerny motoryzacyjne, elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, które można uznać za światowych liderów w jego upowszechnianiu. Opisano realizowane obecnie projekty pilotażowe i wdrożeniowe w wybranych państwach Europy, zwracając uwagę na budowanie postawy otwartości i wzmacnianie powiązań z podmiotami sektora prywatnego i publicznego na rzecz wydłużania i poszerzania łańcuchów wartości technologii V2G. Za wzorcowy przykład dobrych praktyk, obrazujących wsparcie dla wdrożenia V2G, uznano zaangażowanie rządu Wielkiej Brytanii. Partnerem raportu PSPA są firmy Nissan i Nexity.
materiały własne