Podczas targów IAA Commercial Vehicle w Hanowerze Scania zaprezentowała autobus Interlink Medium Decker, zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG). Pojazd posiada zasięg do 1000 kilometrów. Szwedzki producent informuje, że nowy model to pierwszy na świecie autokar dalekobieżny zasilany LNG.
Jak powiedziała Karin Rådström, szef działu autobusów Scania CV AB:
„Operatorzy autobusów miejskich i podmiejskich, mający świadomość konieczności ograniczenia emisji CO2 mogą skorzystać z wielu rozwiązań, kiedy stają przed wyborem odpowiedniego pojazdu. Jednak dla rynku podróży dalekobieżnych istnieje znacznie mniej możliwości. Ze względu na to, że LNG staje się coraz bardziej dostępny w Europie i w innych częściach świata, jest to realna alternatywa”.
Scania podaje, że wykorzystanie LNG w transporcie może przyczynić się do obniżenia emisji CO2 o 20 proc., a jednocześnie znacznie zmniejszyć emisję tlenku azotu i cząstek stałych. Dodatkowo poziomy hałasu wytwarzane przez pojazdy napędzane gazem ziemnym są niższe niż ich odpowiedników z silnikami Diesla. Niektóre kraje zaczynają również oferować skroplony biogaz, który przyczynia się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 90 proc.
Temat przewodnim na stoisku Scania podczas tegorocznych targów IAA jest zrównoważony rozwój. Cała zaprezentowana na targach linia autobusowa Scania jest zasilana paliwami alternatywnymi – począwszy od hybrydy Scania Citywide LE Suburban, a kończąc na autobusie Scania Interlink High Decker zasilanym uwodornionym olejem roślinnym (HVO). Dla odwiedzających targi udostępniony został zasilany elektrycznie autobus Citywide Low Floor, który obecnie jest eksploatowany w normalnych warunkach ruchu miejskiego w mieście Östersund na północy Szwecji.
Ponadto, Scania prezentuje w Hanowerze hybrydowy ciągnik siodłowy typu plug-in (PHEV) oraz bliźniaczy model z „klasycznym” napędem hybrydowym, niedającym możliwości doładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła energii elektrycznej. W obu pojazdach może być wykorzystywana aplikacja Scania Zone, pozwalająca na sprostanie ograniczeniom odnośnie emisji hałasu, CO2 oraz prędkości, obowiązującym na określonych obszarach.
Maria Johansson, pełniąca obowiązki dyrektora produktów miejskich Scania Trucks, powiedziała:
„W Scania zamierzamy w dalszym ciągu podążać ścieżką eMobility, oferując rozwiązania dostępne tu i teraz, o własnościach, które będą wspierać klientów w miastach w zakresie zrównoważonego transportu już od pierwszego dnia ich użytkowania. Na początku przedstawiamy wersję HEV, odmiana PHEV pojawi się rok później. Klienci Scania otrzymują rozwiązanie z solidnym podwoziem, z odzyskiem energii i zerową emisją spalin. Tym samym, mogą być spokojni o zasięg pojazdu i korzystny całkowity koszt użytkowania”.
Nowe, hybrydowe pojazdy ciężarowe Scania są napędzane 5-cylindrowym, rzędowym silnikiem DC09. Jednostka, która może być zasilana olejem napędowym lub HVO (uwodorniony olej roślinny) współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 130 kW (177 KM) i momencie obrotowym 1050 Nm. Baterie litowo-jonowe o pojemności 7,4 kWh w odmianie PHEV mogą być naładowane z mocą 22 kW w ciągu 20 minut. Zasięg pojazdu w trybie zeroemisyjnym ma wynosić w normalnych warunkach drogowych 10 km.
Zamówienia na hybrydę Scania HEV zostaną otwarte w listopadzie 2018 r., wersja PHEV będzie dostępna w 2019 roku.
scania.com, materiały własne