Scania zaprezentowała samobieżny, całkowicie elektryczny pojazd miejski NXT. Jak informuje szwedzka firma, model może służyć do wykonywania różnorodnych zadań. Zaprojektowano go tak, aby możliwe było jego elastyczne wykorzystanie zarówno do obsługi transportu pasażerskiego w godzinach porannych i wieczornych, jak i do dostaw towarów w ciągu dnia, a w nocy – zbierania odpadów. Scania NXT jest w stanie zmieniać kształt w zależności od zadań wykonywanych w przestrzeni miejskiej.
– Scania NXT to wizja przyszłości transportu miejskiego. Niektóre z tych technologii nie są jeszcze w pełni rozwinięte, ale dla nas ważne jest zbudowanie pojazdu koncepcyjnego, aby pokazać pomysły, których realizacja leży w zasięgu ręki. NXT został zaprojektowany z myślą o celach 2030 roku i kolejnych lat, a jednocześnie zawiera kilka nowatorskich funkcji, które są już dostępne – powiedział Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania.
W koncepcji NXT przednie i tylne moduły napędowe mogą być dopasowane do potrzeb autobusu, pojazdu ciężarowego lub śmieciarki. Na Światowym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie, który odbywa się w dniach 10–12 czerwca, został zaprezentowany moduł autobusowy tego innowacyjnego EV.
– Nie możemy przebudować całego systemu transportowego dla miast. Możemy jednak zainspirować do zmian i taka jest idea Scania NXT – myśleć o transporcie i pojazdach w nowy i zrównoważony sposób – dodał Henrik Henriksson.
– Jest to coś nowego, coś zupełnie innego, choć elastyczna konstrukcja i modułowe jednostki zdecydowanie leżą u podstaw działań i podejścia firmy Scania – podkreślił Robert Sjödin, kierownik projektu Scania NXT.
Moduł autobusowy o długości 8 metrów został zbudowany jako jeden element kompozytowy, co powoduje znaczne zmniejszenie jego masy. Cylindryczne akumulatory umieszczono pod podłogą, pozwalając na lepsze wykorzystanie przestrzeni i przyczyniając się do optymalnego rozłożenia obciążenia. Przy niskiej masie pojazdu, wynoszącej poniżej 8 ton, zasięg z obecnymi akumulatorami szacuje się na 245 km.
scania.com, materiały własne