Podczas targów Busworld 2019 Scania zaprezentowała gamę autobusów nowej generacji. Pojazdy są przeznaczone do obsługi linii miejskich i podmiejskich. Pierwszym pojazdem w serii jest Scania Citywide, autobus elektryczny z zasilaniem akumulatorowym.
Model o długości 12 m został wyposażony w silnik elektryczny o mocy 408 KM (300 kW). Pojazd otrzymał olejowy układ chłodzenia jednostki napędowej, który eliminuje ograniczenie momentu obrotowego w górzystym terenie i w wysokiej temperaturze otoczenia. Jak informuje Scania, autobus utrzymuje prędkość 30 km/h nawet na wzniesieniu o nachyleniu wynoszącym 8 procent.
Akumulatory umieszczono w dwóch grupach po cztery sztuki na dachu oraz na tylnym zwisie ramy, co obniża środek ciężkości i poprawia właściwości jezdne oraz manewrowość pojazdu. Autobus może przewozić do 95 pasażerów.
Przy mniejszej liczbie akumulatorów masa zeroemisyjnego modelu Citywide jest porównywalna z masą tradycyjnego pojazdu o podobnej liczbie miejsc wyposażonego w silnik wysokoprężny lub gazowy. Oprócz układu ładowania prądem stałym o mocy 300 kW przez dachowy pantograf, autobus wyposażony jest w układ stało- i przemiennoprądowego ładowania podczas postoju na zajezdni.
Jak powiedziała Anna Carmo e Silva, dyrektor Scania Buses and Coaches:
„Zasięg modelu Scania Citywide wynosi 80 – 150 km, co w zupełności wystarcza do obsługi większości linii w ścisłych centrach miast. Każdy system transportu wymaga optymalizacji do indywidualnych warunków, ale z naszych analiz jasno wnika, że w wielu przypadkach ładowanie w ciągu dnia pozwala zoptymalizować łączne koszty eksploatacji”.
Scania informuje, że zaprojektowała wszystkie najważniejsze podzespoły pojazdu, takie jak akumulatory i zespół napędowy.
scania.com, materiały własne