Producent pojazdów ciężarowych weźmie udział w brytyjskim studium wykonalności dotyczącym eksploatacji pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym, wykorzystujących szybkie ładowanie za pomocą przewodów napowietrznych na drogach elektrycznych w transporcie długodystansowym. Badanie stanowi część wartego 20 mln funtów planu dekarbonizacji transportu, utworzonego w celu prowadzenia testów nad bezemisyjnym drogowym transportem towarowym.
Będzie to pierwsze tego typu badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii – jego celem jest wykazanie gotowości do wprowadzenia tej technologii na rynek krajowy. Scania bierze udział w badaniu jako jeden z członków konsorcjum, w skład którego wchodzą Siemens Mobility, Costain, The Centre for Sustainable Road Freight (Uniwersytet Cambridge i Uniwersytet Heriot-Watt), ARUP, Milne Research, SPL Powerlines, CI Planning, BOX ENERGI i Possible.
Badanie stanowi część wartego 20 mln funtów planu dekarbonizacji transportu (Transport Decarbonisation Plan, TDP), utworzonego niedawno przez rząd brytyjski w celu prowadzenia testów nad bezemisyjnym drogowym transportem towarowym. Ministerstwo Transportu przyznało środki finansowe konsorcjum za pośrednictwem agencji Innovate UK, która jest częścią UK Research and Innovation, pozarządowej instytucji publicznej finansowanej z dotacji państwowych.
Fundament pod elektryczne drogi
Konsorcjum zaproponowało utworzenie elektrycznego systemu drogowego na bazie technologii eHighway opracowanej przez Siemens Mobility. Będzie to najszybszy, najmniej emisyjny i najbardziej opłacalny sposób dekarbonizacji brytyjskiego sektora drogowego transportu towarowego, a zarazem jeden ze sposobów poprawy stanu brytyjskiego powietrza. Dziewięciomiesięczne badania rozpoczynają się w tym miesiącu. Oczekuje się, że w ich efekcie możliwe będzie utworzenie fundamentów dla takiego systemu, który od 2030 roku pozwoli obsłużyć główne drogi w Wielkiej Brytanii za pomocą linii napowietrznych.
W podobnych badaniach prowadzonych na terenie Niemiec, Szwecji i Włoch technologia eHighway umożliwia specjalnie przystosowanym pojazdom ciężarowym wpięcie do sieci trakcyjnych i poruszanie się z wykorzystaniem energii elektrycznej (podobnie jak w systemach kolejowych i trolejbusowych). Pojazdy ciężarowe Scania wyposażone są w akumulator, który ładuje się podczas jazdy, dzięki czemu mogą odłączać się od linii w celu wyprzedzania innych pojazdów. W ten sposób udaje się dotrzeć do celu bez emitowania żadnych zanieczyszczeń na całej trasie.
Opłacalna alternatywa
– Elektryfikacja transportu drogowego ma kluczowe znaczenie z perspektywy osiągnięcia przez Wielką Brytanię zeroemisyjności netto Współpracujemy z naszymi partnerami nad rozwojem i doskonaleniem technologii elektrycznych pojazdów drogowych. Udowodniliśmy już, że można je wdrożyć. Udowodniliśmy, że stanowią atrakcyjną i opłacalną alternatywę dla pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi. Współpraca pozwoli nam połączyć doskonałość techniczną z wizjonerskimi ambicjami. W efekcie będziemy mogli stworzyć praktyczny i przystępny cenowo system dróg elektrycznych dla branży transportu towarowego i logistyki – powiedział James Armstrong, dyrektor zarządzający Scania (Great Britain) Limited.
Scania Polska S.A. jest generalnym dystrybutorem i przedstawicielem Scania CV AB. W Polsce sieć Scania tworzą: 11 dilerów i 40 autoryzowanych serwisów oraz własne centrum szkoleniowe. W ofercie Scania w Polsce dostępne są również pojazdy ciężarowe zasilane LNG.
Źródło: na podstawie Scania Polska