UDOSTĘPNIJ

Według danych JATO Dynamics, międzynarodowej firmy konsultingowej z sektora motoryzacyjnego, we wrześniu 2018 r. rynek samochodów w Europie (krajach UE, z wyjątkiem Cypru, Bułgarii i Malty, oraz w Szwajcarii i Norwegii) zanotował największy spadek sprzedaży w ostatniej dekadzie. W ubiegłym miesiącu na Starym Kontynencie zarejestrowano 1,12 mln pojazdów – aż o 343 000 mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. (-23,4% r/r).

W 23 z 27 rynków przeanalizowanych przez JATO odnotowano dwucyfrowe spadki. Przykładowo, w porównaniu do września 2017 r., sprzedaż samochodów we Francji zmniejszyła się o 12,9% r/r, w Wielkiej Brytanii o 20,5% r/r, w Polsce o 25,7% r/r a w Niemczech o 30,5% r/r. Rekordowy spadek wystąpił w Rumunii: aż o 73,8% r/r. Jedynym z przeanalizowanych przez JATO rynków, w którym sprzedaż wzrosła, była we wrześniu Chorwacja (+ 3,3% r/r).

Główną przyczynę ubiegłomiesięcznego kryzysu europejskiego sektora motoryzacyjnego stanowiła nowa, obowiązująca od 01 września procedura pomiaru spalania i emisji WLTP, w związku z którą wiele modeli samochodów stało się niedostępnych z powodu braku homologacji.

Szczególnie poważny spadek rejestracji nastąpił wśród pojazdów z silnikami Diesla. Rynkowy udział pojazdów tego typu okazał się być jednym z najniższych w historii, osiągając 32,9% (-40% r/r). Dla kontrastu, udział samochodów całkowicie elektrycznych, hybryd typu plug-in oraz „konwencjonalnych” hybryd wzrósł do rekordowego poziomu w historii – 7,9% (rok wcześniej wynosił 5,4%). W odróżnieniu od rynkowego trendu spadkowego, sprzedaż BEVów, PHEVów i HEVów wzrosła o 12,7% do 85 300 sztuk.

We wrześniu w Europie zarejestrowano ok. 18 tys. pojazdów całkowicie elektrycznych (+ 26% r/r). Liderem sprzedaży został Nissan LEAF (3 637 szt.), który wyprzedził Teslę Model S (3 037 szt.), Renault ZOE (2 689), Teslę Model X (2 414 szt.) oraz BMW i3 (1 564 szt.)

Najpopularniejszą hybrydą typu plug-in, których łącznie zarejestrowano 13,6 tys. (- 17% r/r), był z kolei Mitsubishi Outlander PHEV (2 666 szt.). Kolejne pozycje zajęły: BMW 530e (1 797 szt.), BMW 225xe (1 500 szt.), Volvo XC60 T8 (1 109) oraz MINI Countryman Cooper S E ALL4 (1 103 szt.).

Z kolei wśród „klasycznych” hybryd, pierwsze cztery miejsca zdobyły samochody Toyoty: Yaris Hybrid (12 793 szt.), C-HR Hybrid (9 856 szt.), Auris Hybrid (7 019 szt.) i RAV4 Hybrid (5 183 szt.). Na piątej pozycji znalazła się KIA Niro Hybrid (3 017 szt.). Łącznie we wrześniu w Europie zarejestrowano 51,2 tys. pojazdów tego typu (+ 18% r/r).

 

jato.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA