Wykaz prac legislacyjnych rządu został uzupełniony o projekt zmian Krajowych Ram Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych.
Planowane zmiany zakładają wprowadzenie do Krajowych Ram specyfikacji technicznych dla punktów tankowania wodoru, zgodnie z treścią dyrektywy 2014/94/UE. Krajowe Ramy zostaną także zaktualizowane o informację o uprawnieniach konsumentów w zakresie wyboru sprzedawcy energii elektrycznej służącej do ładowania pojazdów elektrycznych, innych niż dostawca energii elektrycznej dla gospodarstwa domowego. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to II kwartał 2018 r.
Jak informuje rząd, w celu zapewnienia pełnej implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, należy dokonać aktualizacji Krajowych Ram przez wprowadzenie standardów technicznych dla wodoru wykorzystywanego w transporcie, w związku z uwagami Komisji Europejskiej. Pomimo faktu, iż specyfikacje techniczne dotyczące wodoru określone w normach ISO mogą być stosowane bez konieczności dokonania implementacji, celowe jest wprowadzenie zmian w Krajowym Ramach.
Krajowe Ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych zostały przyjęte w dniu 29 marca 2017 r. uchwałą Rady Ministrów. Są one kluczowym dokumentem programowym dotyczącym wsparcia rozwoju rynku i infrastruktury paliw alternatywnych, w tym energii elektrycznej, gazu ziemnego w postaci CNG i LNG oraz wodoru, stosowanych w transporcie drogowym i wodnym.
W Polsce nie funkcjonują obecnie żadne stacje tankowania wodoru, ponadto na rynku nie są dostępne żadne modele samochodów zasilane ogniwami paliwowymi.
Pod względem rozbudowy publicznie dostępnej infrastruktury tankowania pojazdów wodorowych, w 2017 r. pierwsze miejsce na świecie zajmowała Japonia (91 stacji), drugie Niemcy (45), zaś trzecie – USA.
bip.kprm.gov.pl, materiały własne