Rząd Irlandii ogłosił warty 20 mln euro plan inwestycyjny, w ramach którego zamierza zainstalować ok. 50 centrów ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż dróg krajowych i autostrad. Każdy z obiektów pozwoli na jednoczesne ładowanie od dwóch do ośmiu EV. Huby mają zapewniać zasięg 100 km już po 6 minutach od rozpoczęcia ładowania. W ramach planowanej inwestycji w ok. 50 lokalizacjach stacje AC o mocach 22 kW zostaną ulepszone do szybkich urządzeń DC o mocy 50 kW.
Według słów irlandzkiego ministra ds. komunikacji, zmian klimatycznych i zasobów naturalnych Richarda Brutona, realizacja planów pozwoli na zredukowanie zjawiska „rang anxiety”wśród kierowców oraz przyspieszy popularyzację EV.
Ogłoszony w 2018 r. przez rząd Irlandii plan strategiczny „Project Ireland 2040” zakłada, że do 2030 r. w kraju zacznie obowiązywać zakaz sprzedaży samochodów zasilanych paliwami kopalnymi. Do 2045 r. pojazdy spalinowe mają całkowicie zniknąć z dróg. Do 2030 r. Irlandia zamierza dysponować co najmniej 500 tysiącami pojazdów z napędem elektrycznym, stanowiących ok. jednej trzeciej całej prywatnej floty transportowej. Plan przewiduje także inwestycje w wysokości 200 milionów euro w rozbudowę infrastruktury ładowania. Łącznie, w ramach „Project Ireland 2040” Irlandia zamierza wydać na rozwój i transformację 116 miliardów euro.
Nabywcy pojazdów elektrycznych w Irlandii mogą obecnie skorzystać z rozbudowanego systemu wsparcia. Przykładowo, przy zakupie modelu zeroemisyjnego lub hybrydy typu plug-in przysługuje grant w wysokości do 5 000 euro (do 7 000 euro w przypadku taksówki lub limuzyny), obowiązuje także ulga od podatku rejestracyjnego (Vehicle Registration Tax – VRT) do 5 000 euro w przypadku BEVów i 2 500 euro w przypadku PHEVów. Osoby kupujące nowe lub używane EV mogą ponadto liczyć na dopłatę 600 euro do instalacji domowej ładowarki. Jednocześnie, posiadacze BEVów płacą obniżoną do 120 euro rocznie kwotę podatku drogowego.
thejournal.ie, merrionstreet.ie, materiały własne