Firma Zhejiang Yaoning Technologies oraz konsorcjum Geely (producent samochodów) podpisały umowę o współpracy w ramach budowy zakładu produkcyjnego dla baterii fosforanu litowo-żelazowego w prowincji Hunan. Inwestycja ma kosztować blisko 1,6 miliarda dolarów. W maju po raz pierwszy na rynku chińskim produkcja baterii dwuskładnikowych przewyższyła produkcję trójskładnikowych.
Projekt będzie realizowany w dwóch fazach i po całkowitym ukończeniu ma mieć zdolność produkcyjną 12 GWh dla produkowanych tam baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) rocznie. Yaoning, które wyodrębniło się z biznesowej gałęzi konsorcjum Geely w grudniu 2020 r., koncentruje się obecnie na innowacyjności w badaniach i rozwoju technologii oraz transformacji i modernizacji tradycyjnego przemysłu skupionego m. in. na produkcji części.
Nowe rozwiązania w EV
Firma posiada siedem baz badawczo-rozwojowych i produkcyjnych w Chinach o zdolności produkcyjnej 2,3 GWh dla baterii zasilających. Produkuje też m. in. zestawy siedzeń, czy reflektory. Yaoning zapowiedział, że za pięć lat skupi się na elektrochemii i nowych materiałach, koncentrując się na „inteligentnej, kompatybilnej i nowej energii w przemyśle motoryzacyjnym”.
Na rynku chińskim od kilku lat trwa „ostra” konkurencja wśród producentów baterii do aut elektrycznych. Nie powinno to dziwić skoro rynek elektromobilności błyskawicznie rośnie, a miejscowe firmy mają około 90 procent udziału w światowej produkcji. Rywalizacja odbywa się nie tylko na płaszczyźnie zdolności produkcyjnych, ale także w dziedzinie opracowania nowych technologii.
Ciągle wzrosty mocy
Według danych opublikowanych w sierpniu przez China Automotive Battery Innovation Alliance, zainstalowana w Chinach moc baterii EV w lipcu wyniosła 11,3 GWh, co oznacza wzrost o 125,0% rok do roku i 1,7% od czerwca.
W lipcu produkcja baterii trójskładnikowych wyniosła 8,0 GWh, co stanowiło 46,0 procent całkowitej produkcji, co oznacza wzrost o 144,0 procent rok do roku. Produkcja akumulatorów LFP wyniosła 9,3 GWh, co stanowi 53,8% całkowitej produkcji, co oznacza wzrost o 236,2% rok do roku.
Od stycznia do lipca wyprodukowano 63,8 GWh baterii zasilających w Chinach, czyli o 183,5 proc. więcej niż rok do roku. Wśród nich „zainstalowano” łącznie 35,6 GWh baterii trójskładnikowych, co stanowi 55,8 proc., wzrost o 124,3 proc. rok do roku. Jeśli chodzi o baterie LFP to łącznie zainstalowano ich 28,0 GWh, co stanowi wzrost 43,9 proc.
W maju produkcja baterii LFP w Chinach po raz pierwszy przewyższyła produkcję baterii trójskładnikowych. Pod koniec ubiegłego roku produkcja baterii trójskładnikowych w Chinach i baterii LFP wyniosła odpowiednio 58,1 i 41,4 procent.
Zmienna technologia
– Pomimo wzrostu udziału w rynku akumulatorów LFP, nadal będzie wiele modeli z wyższej półki, wymagających długiego zasięgu i dużej gęstości energii, więc nadal będzie miejsce na akumulatory trójskładnikowe – mówił w kwietniu Robin Zeng, prezes CATL, największego w Chinach dostawcy akumulatorów zasilających.
Wydaje się jednak, ze rynek jest bardzo dynamiczny. W samych Chinach technologia nowych akumulatorów zasilających pojazdy energetyczne zmieniała się kilkakrotnie. Wydaje się więc naturalne, że także ostatnie zmiany na rynku nie będą ostatnimi. Zwłaszcza w obliczu tworzenia nowych łańcuchów dostaw oraz prac nad innowacyjnymi technologiami, które prowadzi choćby Tesla (ma niebawem wprowadzić własne, supernowoczesne baterie).
Źródło: na podstawie cnevpost