Niemieckie media donoszą, że rozpoczęcie produkcji w Gigafactory Berlin, zakładzie Tesli w Grünheide pod Berlinem, zostanie opóźnione o sześć miesięcy. Jak wynika z publikacji dziennikarzy Automobilwoche szef Tesli, Elon Musk, oficjalnie dał zespołowi pół roku więcej czasu na uruchomienie fabryki. Niemal pewne wydaje się więc, że produkcja nie ruszy pełną parą przed styczniem 2022 roku.
Według dziennikarzy Automobilwoche informacje o przesunięciu wyczekiwanego rozpoczęcia produkcji w europejskiej fabryce Tesli pochodzą od współpracowników Elona Muska. Opóźnienie ma mieć dwie przyczyny: po pierwsze, wciąż brakuje ostatecznego pozwolenia na budowę, po drugie, rozpoczęcie produkcji seryjnej, pierwotnie planowane na lipiec 2021 r., jest również opóźnione ze względu na problemy z produkcją pakietu akumulatorów. Wtajemniczeni donoszą, że do końca roku w Gigafactory Berlin nie będą produkowane żadne akumulatory do aut EV.
Przypomnijmy, że Tesla podczas ubiegłorocznego Battery Day zapowiedziała własną produkcję ogniw 4680. Tym samym po raz pierwszy w historii kalifornijska firma nie tylko kupowałaby ogniwa od Panasonic, LG Chem czy CATL ale i je produkowała. Jako termin rozpoczęcia produkcji podano lipiec 2021 roku.
Obecnie jednak władze Firmy wstrzymują się od komentarza dotyczącego ewentualnego przesunięcia terminu startu fabryki (w swoim najnowszym raporcie kwartalnym Tesla podają tylko datę rozpoczęcia jako „koniec 2021 r.”).
Tymczasem informacje o przesunięciu startu Gigafactory wydaje się potwierdzać Ministerstwo Środowiska Brandenburgii które przed kilkoma dniami ujawniło, że Tesla chce zmienić swój wniosek o pozwolenie dla fabryki w Berlinie, tak by byłą w nim dodatkowo uwzględniona produkcję ogniw akumulatorowych. Wymagałoby to ponownej procedury sprawdzającej dotyczącej planów inwestycji, a to może zająć nawet trzy miesiące.
Jednocześnie informatorzy Automobilwoche potwierdzają duży postęp w budowie linii montażowych dla nadwozi, tłoczni i lakierni. Oznacza to, że budowa samego pojazdu mogłaby się rozpocząć już niedługo – przynajmniej po uzyskaniu ostatecznej decyzji środowiskowej dla zakładu.
Ostatecznie więc, wciąż nie wiadomo, czy wszystkie modele Y zbudowane w Brandenburgii będą miały zestawy akumulatorów strukturalnych z ogniwami 4680 ( wspomniany nowy format ogniw cylindrycznych, stworzonych przez Teslę).
Źródło: automobilwoche.de, electrive.com