Zmienia się podejście firm do elektromobilności i paliw alternatywnych. 13 proc. menedżerów flot w Polsce i 19 proc. w pozostałych państwach UE rozważa skorzystanie z przynajmniej jednej technologii alternatywnej dla klasycznego napędu spalinowego – wynika z Barometru Flotowego 2017, przygotowanego przez Arval.
Raport przygotowano na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród prawie 4 tys. fleet menedżerów z kilkunastu krajów Unii Europejskiej oraz Polski.
Podobnie jak w poprzednich latach, respondenci widzą przyszłość rynku flotowego optymistycznie. Aż 26 proc. badanych prezentuje pogląd, że floty, którymi zarządzają, w perspektywie najbliższych trzech lat w Polsce będą rosnąć. Przeciwnego zdania („moja flota zmniejszy się”) było zaledwie 6 proc. respondentów. Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL zwraca w tym kontekście uwagę na rosnące zainteresowanie napędami alternatywnymi. Zgodnie z wynikami, 13 proc. fleet menedżerów w Polsce (19 proc. W UE) rozważa w ciągu najbliższych trzech lat skorzystanie z przynajmniej jednej technologii alternatywnej dla klasycznego napędu spalinowego.
– Analizując odpowiedzi polskich i europejskich fleet menedżerów można zauważyć, że w Polsce rośnie zainteresowanie rozwiązaniami alternatywnymi. Jest ono niższe niż krajach bardziej rozwiniętych w zakresie elektromobilności, co jednak nie powinno dziwić. W Polsce brakuje infrastruktury ładowania, nie wprowadzono także żadnych instrumentów wsparcia rynku, które miałyby przełożenie na cenę pojazdów – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
W porównaniu do 2015 roku liczba menedżerów flot w średnich i dużych firmach deklarujących zamiar wdrożenia hybryd typu plug-in wzrosła o 6 proc. (w UE o 12 proc.), pojazdów w pełni elektrycznych o 3 proc. (w UE o 12 proc.), a pojazdów na sprężony gaz ziemny CNG również o 3 proc. Dominują plany w zakresie klasycznych hybryd, gdzie odnotowano wzrost o 10 proc. (w UE o 14 proc.).
Jak wynika z raportu, na koniec czerwca 2017 r. nadal zauważalny był spadek udziału samochodów z silnikami dieslowskimi we flotach w wynajmie długoterminowym. Choć diesel wciąż dominuje i na koniec II kwartału br. stanowił 68,2% łącznego parku pojazdów w usługach flot, to jego udział zmniejszył się w ciągu roku o 6%. Rośnie natomiast udział aut z silnikami benzynowymi (31,2% łącznej floty), a także udział samochodów ekologicznych, nisko-i zeroemisyjnych, czyli hybrydowych i elektrycznych (udział 0,6%).
Barometr Flotowy to ustandaryzowane badanie rynku flotowego na terenie 12 państw Unii Europejskiej, w tym Polski. Przygotowuje je Corporate Vehicle Observatory, think tank założony w 2002 roku we Francji z inicjatywy grupy finansowej BNP Paribas oraz firmy Arval.
materiały własne