Rolls-Royce oraz firma Tecnam (włoski producent samolotów) rozpoczęły współpracę z Widerøe – norweską linią lotniczą z siedzibą w Bodø i zarazem największą regionalną linią lotniczą w Skandynawii. Cel – wyprodukowanie całkowicie elektrycznego samolotu pasażerskiego, który byłby gotowy do produkcji już w 2026 roku. Projekt otrzymał roboczą nazwę P-Volt.
Rozległa sieć lotnisk służących do krótkich startów i lądowań w Norwegii jest idealna dla technologii o zerowej emisji.
– Projekt, którego zwieńczeniem będzie samolot elektryczny ma pokazać, jak szybko mogą i będą opracowywane nowe technologie. Ale także to, że jesteśmy na dobrej drodze do latania przy zerowej emisji już od 2026 roku – powiedział Stein Nilsen, dyrektor generalny Widerøe.
– Obecna współpraca wzmacnia nasze dotychczasowe relacje z Tecnam i Widerøe. Przy nowym projekcie staramy się przeanalizować, co jest potrzebne do dostarczenia całkowicie elektrycznego samolotu pasażerskiego dla rynku krótkich przelotów podmiejskich. Projekt pokazuje również ambicje Rolls-Royce’a, aby być wiodącym dostawcą całkowicie elektrycznych i hybrydowych napędów elektrycznych i systemów zasilania na rynkach lotniczych – tłumaczy Rob Watson, dyrektor – Rolls-Royce Electrical.
Elektryczny 11 osobowy samolot na krótkie dystanse
Całkowicie elektryczny samolot P-Volt, oparty będzie na 11-miejscowym samolocie Tecnam P2012 Traveller, którego parametry są optymalne do krótkich startów i lądowań, a także do tras na północnym i zachodnim wybrzeżu Norwegii.
Dzięki współpracy powstanie samolot idealny dla rynku samolotów obsługujących pasażerów „dojeżdżających” do pracy. Przed pandemią Widerøe oferował około 400 tego typu lotów dziennie, korzystając z sieci 44 portów lotniczych (74% lotów wykonywanych było na odległości mniejsze niż 275 km). Najkrótsze loty trwają od siedmiu do piętnastu minut.
Norwegia z zeroemisyjnym lotnictwem do 2040 roku
Warto przypomnieć, że ze względu na swoją topografię Norwegia w dużym stopniu wykorzystuje lotnictwo do łączności regionalnej. Ambicją tamtejszych władz jest zaś by wszystkie tego typu loty były zeroemisyjne zerową do 2040 r.
W trakcie prac projektowych i wdrożeniowych Rolls-Royce wniesie swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie układów napędowych i zasilania. Tecnam, włoski producent samolotów działający m. in. na runku amerykańskim, który od 2018 roku dostarczył 5000 samolotów na całym świecie – zapewni możliwości projektowania, produkcji i certyfikacji samolotów. Natomiast Widerøe ma zadbać o to, by samolot mógł być wprowadzenia do użytku w 2026 roku.
Przypomnijmy, że od 2018 roku Rolls-Royce rozwija również we współpracy z Tecnam projekt zmodyfikowanego samolotu Tecnam P2010 z układem napędowym H3PS, pierwszego równoległego hybrydowo-elektrycznego układu napędowego dla General Aviation.
Źródło: własne, greencarcongress.com