Firma specjalizująca się w „obróbce” litu – Rock Tech Lithium zamierza zbudować pierwszy w Europie konwerter litu. Kanadyjczycy pochwalili się na Twitterze, że zakład produkcyjny wodorotlenku litu do akumulatorów powstanie w Guben w Brandenburgii w Niemczech. Fabryka mieć moce produkcyjne zdolne wyposażyć około 500 000 samochodów elektrycznych w akumulatory litowo-jonowe rocznie. Koszt inwestycji to około 470 mln euro.
Firma zamierza zlokalizować wszystkie etapy produkcji litu w tym jednym zakładzie. Konwerter ma rozpocząć działalność w 2024 roku.
„Już dziś pracujemy nad stworzeniem rozwiązań pracujących na rzecz energooszczędnej przyszłości. Pozyskamy nasz surowiec w Kanadzie i przekształcimy go w wodorotlenek litu do akumulatorów w Niemczech. (…) Chcemy stać się pierwszą „firmą litową”, która stworzy obieg zamknięty dla o całej produkcji” – można przeczytać na stronie Rock Tech Lithium.
Klaster e-mobilności w Brandenburgii
Lokalizacja nowego zakładu w Brandenburgii na terenie przemysłowym Guben South jest nieprzypadkowa. Region ten, ze swoją długą tradycją przemysłową i istniejącą infrastrukturą, oferuje najlepsze warunki, aby stać się centralnym elementem łańcucha wartości akumulatorów, a tym samym częścią klastra e-mobilności w Brandenburgii. Kanadyjczycy liczą także na dotacje rządowe, które chcą pozyskać od lokalnych władz.
Produkcja na masową skalę
Planowany całkowity wolumen inwestycji w zakładzie w Guben dla wszystkich jednostek fabrycznych wynosi do 470 milionów euro. Cały zakład ma zatrudniać około 160 techników, inżynierów i personelu produkcyjnego. Produkowano by w nim około 24 000 ton wodorotlenku litu rocznie. Odpowiadałoby to ilości potrzebnej do wyposażenia około 500 000 samochodów elektrycznych w akumulatory litowo-jonowe.
12 hektarów powierzani inwestycyjnej
Dzięki przejęciu terenu w parku przemysłowym Guben South firma Rock Tech Lithium tworzy obecnie zaplecze techniczne dla planowanej budowy konwertera. Zakład, który zajmuje łącznie około dwunastu hektarów, ma oferować rozległą przestrzeń do budowy obiektów dla wszystkich poszczególnych etapów produkcji w rafinacji litu.
Wiadomo też, że istniejące obecnie połączenie komunikacyjne zostanie dodatkowo zoptymalizowane przez ewentualne połączenie kolejowe. Władze Rock Tech Lithium zadeklarowały jednocześnie, że będą dążyć do bliskiej współpracy z władzami, ekspertami i lokalnymi firmami w procesie planowania i zatwierdzania poszczególnych etapów inwestycji. Do produkcji ma być wykorzystywana energia odnawialna pozyskiwana lokalnie.
Dotacje istotne
– Stajemy się partnerem przemysłu motoryzacyjnego i budujemy własną, wcześniej nieistniejącą infrastrukturę dla wodorotlenku litu do akumulatorów w Europie. Naszym celem jest być pierwszą firmą na świecie, która stworzy zamkniętą pętlę produkcyjną dla litu. Guben wydaje się nam do tego idealną lokalizacją, przy czym istotną rolę odgrywają również dotacje — powiedział Dirk Harbecke, dyrektor generalny Rock Tech Lithium.
Zapotrzebowanie wzrośnie lawinowo
Komisja Europejska szacuje, że europejskie zapotrzebowanie na lit potrzebny do budowy akumulatorów wykorzystanych w e-samochodach wzrośnie 18-krotnie do 2030 r. i aż 60-krotnie do 2050 r. Zrównoważona i odporna podaż surowców staje się zatem strategicznie decydującym czynnikiem dla przemysłu motoryzacyjnego.
Europejskie centrum e-mobilności
– Dzięki Rock Tech Lithium umacniamy naszą pozycję jako przyszłego centrum europejskiej e-mobilności. W przyszłości Brandenburgia będzie domem dla całego łańcucha wartości potrzebnych dla emobilności. Od przetwarzania surowców, przez produkcję baterii i ogniw, po budowę e-samochodów oraz recykling baterii (…) – wyjaśnia Jörg Steinbach, Minister Gospodarki, Pracy i Energii Brandenburgii.
Źródło: rocktechlithium.com, własne