Producent samochodów elektrycznych Rivian swoją drugą fabrykę w USA wybuduje na wschód od Atlanty, w stanie Georgia. Projekt pochłonie do pięciu miliardów USD. Po ukończeniu inwestycji zakład powinien być w stanie produkować do 400 000 pojazdów elektrycznych rocznie. Budowa ruszy latem 2022 r., a pierwsze auta zjadą z taśmy montażowej już w 2024 r.
Kampus świadomości emisji
Zakład ma być zlokalizowany w hrabstwach Morgan i Walton, gdzie firma planuje stworzyć „kampus świadomości emisji dwutlenku węgla”. Rivian zainwestuje w stanie Georgia do pięciu miliardów dolarów (około 4,4 miliarda euro). Poza wspomnianym centrum innowacji powstaną zakłady produkcyjne. Ponadto zakupione okoliczne tereny zostaną zagospodarowanie być może na poczet przyszłych inwestycji. Rivian być może przeznaczy go na własną produkcję energii odnawialnej. Budowa fabryki w stanie Georgia rozpocznie się latem 2022 r. Pierwsze nowe pojazdy Rivian zjadą z taśmy montażowej już w 2024 r.
Nowe miejsca pracy
Lokalizacja została wybrana ze względu na korzystne położenie logistyczne, dostępność czystej energii oraz liczbę dostępnych potencjalnych pracowników. Rivian zaznacza, że w ramach inwestycji planuje zatrudnić do 7500 osób. Co więcej producent aut elektrycznych zadeklarował, że podobnie jak w przypadku zakładu w Normal w stanie Illinois, opracuje również programy zaangażowania społeczności i szkolenia pracowników w nowej lokalizacji.
Skalowalnie działalności
– Cieszymy się, że możemy współpracować ze stanem Georgia w zakresie naszej nowej inwestycji. Zakładu produkcyjnego, w którym powstanie nasza następna generacja produktów. To inwestycja, która jest ważna dla skalowania naszej działalności. Jesteśmy przekonani, że obok Illinois, Georgia jest miejscem, w którym Rivian może nadal rozwijać swoją markę – powiedziała Helen Russell, dyrektor ds. kadr Rivian, nie ujawniając dalszych szczegółów produktu.
Miliardy z giełdy
Rivian wszedł na giełdę w listopadzie zapewniając sobie zastrzyk finansowy w wysokości 13,7 mld USD. Firma zadeklarowała wtedy, że moce produkcyjne w pierwszej fabryce zostaną zwiększone ze 150 000 do 200 000 pojazdów rocznie. Obecnie firma dostarczyła już już pierwsze pojazdy R1T do klientów (we wrześniu i w grudniu). W sumie na sam R1 złożono około 71 000 zamówień w przedsprzedaży.
Fabryka w Niderlandach
Rivian nie ujawniła natomiast planów na temat planowanej europejskiej fabryki. Wciąż aktualna jest lokalizacja w Wielkiej Brytanii na południe od Bristolu i w Niderlandach, gdzie Rivian może przejąć istniejącą fabrykę VDL Nedcar. Według ostatnich doniesień holenderska opcja wydaje się najbardziej prawdopodobna.
Obecnie Rivian realizuje dwutorową strategię: buduje elektryczne samochody dostawcze dla Amazona oraz rozwija markę elektrycznych pickupów i SUV-ów, skierowaną do osób dysponujących większymi środkami. Amazon, który pod koniec października ujawnił pozyskanie 20% udziałów w Rivian, zamówił 100 000 elektrycznych samochodów dostawczych. W Rivian swoje udziały posiada także Ford (ponad 5% ).
Źródło: własne, rivian.com