Według informacji podanej przez Sky News, Rivian od kilku tygodni negocjuje z brytyjskim rządem warunki budowy fabryki aut elektrycznych pod Bristolem. Amerykańska firma podobno wybrała już na lokalizację swojej inwestycji 250-hektarowy park przemysłowy „Gravity”. Rivien rozważa jednak także lokalizacje w Niemczech i Niderlandach. Inwestycja ma wynieść ponad 1,17 mld euro.
Kampus „Gravity” gdzie miałaby powstać fabryka Riviana oferuje firmom możliwość zakupu lub wynajmu budynków i gruntów. Park przemysłowy znajduje się na południe od Bristolu w pobliżu Kanału Bristolskiego i jest połączony z autostradą M5. Jego operatorzy planują ponadto rewitalizację infrastruktury kolejowej wokół terenu.
Alternatywne lokalizacje
Na obecnym etapie negocjacji (podobno już trwają na szczeblu ministerialnym ze strony rządu brytyjskiego) możliwe są alternatywne lokalizacje dla planowanej europejskiej fabryki Rivian. Mówi się, że w grę wchodzą Niemcy lub Niderlandy. Wcześniejsze raporty na temat ewentualnej europejskiej fabryki wskazywały również na Węgry jako potencjalną lokalizację. Jeśli Rivian wybierze Wielką Brytanię, firma zainwestuje w tym kraju „znacznie ponad miliard funtów” (równowartość około 1,17 miliarda euro).
Byłaby to kolejna inwestycja na wyspach po tym jak rząd brytyjski przedstawił plan dekarbonizacji sektora transportowego. W ramach projektu sama produkcja bezemisyjnych pojazdów drogowych ma zapewnić Brytyjczykom do 2050 roku dziesiątki tysięcy miejsc pracy o wartości do 9,7 miliarda funtów. W ostatnich tygodniach m. in. właściciele Nissana i Vauxhalla oraz Stellantis, już potwierdzili zamiar kontynuowania eksploatacji swoich fabryk w Wielkiej Brytanii i przekształcenia ich w zakłady zasilające sektor elektromobilności.
Budowa gigafactory możliwa
Według informacji Sky News inwestycja w pobliżu Bristolu „skoncentruje się na zakładzie produkcyjnym pojazdów Rivian, a nie na bateriach” jednak możliwe jest, że negocjacje „mogą rozwinąć się i objąć swoim zasięgiem budowę gigafactory”.
Przypomnijmy, że amerykański Rivian, wspierany m.in. przez Amazon i Forda, chce sprzedawać swoje pojazdy elektryczne w Europie od początku 2022 roku. Firma rozpaczała kampanię w intrenecie informując potencjalnych klientów w Europie o otwarciu sprzedaży swoich aut elektrycznych. Zamówienie na samochody będą realizowane już od przyszłego roku. Jednak przynajmniej na początku mają to być auta produkowane w Ameryce.
Modele dla Europy z Bristolu
Jak wyglądałaby sieć dystrybucji oraz jakie modele miałyby trafić do Europy na razie nie wiadomo. Pojawiły się przypuszczenia że, Rivian mógłby początkowo sprowadzać do Europy elektrycznego SUV-a R1S. Nieco większy pickup R1T miałby być na razie oferowany tylko w Ameryce Północnej. Ponadto pojawiły się informacje, że na rynek europejski i chiński może zostać „zbudowany” mniejszy dedykowany model. Być może właśnie „europejskie” modele miałyby być montowane w Bristolu.
Obecnie Rivian Automotive ma zakład produkcyjny w USA: w 2017 roku firma kupiła dawną fabrykę Mitsubishi w Normal w amerykańskim stanie Illinois. Tam montowane są „elektryczne transportery” dla Amazona oraz dwa debiutanckie modele R1S i R1T.
Źródło: własne, sky.com