Grupa Renault, Veolia i Solvay w ramach rozpoczętej współpracy, chcą stworzyć gospodarkę o obiegu zamkniętym dla metali wykorzystywanych w akumulatorach do pojazdów elektrycznych. Wybudują w tym celu nowoczesną dedykowaną fabrykę w której procesy odbywałyby się poprzez recykling.
Grupy Renault posiada już doświadczenie jeśli chodzi działania dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym oraz cyklu życia akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Teraz jej wiedza zostanie uzupełniona i wzmocniona przez nawiązanie współpracy z konsorcjum firm: Veolia i Solvay (utworzone we wrześniu 2020 r.).
Przypomnijmy, że firma Solvay ma ogromne doświadczenie w zakresie chemicznej ekstrakcji metali akumulatorowych natomiast Veolia może pochwalić się 10-letnią praktyką w demontażu i recyklingu akumulatorów litowo-jonowych w procesie hydrometalurgicznym.
Trzej partnerzy będą starali się stworzyć bezpieczne i zrównoważone źródło dostaw strategicznych metali akumulatorowych, takich jak kobalt, nikiel i lit. Firmy planują osiągnąć ten cel, wykorzystując swoją wiedzę specjalistyczną na wielu etapach: od zbierania zużytych akumulatorów do pojazdów elektrycznych po demontaż, wydobycie i oczyszczanie metali – oraz poprzez usprawnienie istniejących procesów mechanicznego i hydrometalurgicznego recyklingu akumulatorów.
Co niemniej ważne, dzięki wspólnej technologicznej metale strategiczne, które były wcześniej odzyskiwane w postaci nadającej się tylko do zastosowań metalurgicznych, zostaną wydobyte i oczyszczone na metale o wysokiej czystości, gotowe do ponownego użycia w nowych bateriach, zmniejszając w ten sposób wpływ na środowisko przyszłych baterii EV. Tym samym powstanie gospodarka obiegu zamkniętego!
Obecnie rozpoczęto fazę eksperymentalną, która obejmuje utworzenie zakładu demonstracyjnego we Francji. Będzie on mógł wydobywać i oczyszczać zużyte metale akumulatorów elektrycznych. Przypomnijmy, że już pod koniec ubiegłego roku Grupa Renault zapowiedziała stworzenie we Flins pierwszą europejską fabrykę poświęconą mobilności o obiegu zamkniętym
Zakład do 2030 roku zatrudni ponad 3000 osób w dedykowanych zawodach. Wdrażanie tego ekosystemu przemysłowo-handlowego będzie następowało stopniowo w latach 2021-2024.
W przestrzenie zakładu będzie działał również inkubator otwarty dla start-upów, partnerów akademickich, duże grupy, władze lokalnych i przedsiębiorców, a także centrum szkoleniowe, wspierane przez ośrodek uniwersytecki, w celu promowania know-how i przyspieszenia badania w gospodarce o obiegu zamkniętym.
– Mamy holistyczne podejście do cyklu życia akumulatorów: naprawę akumulatorów pierwszego życia w celu przedłużenia ich żywotności w samochodach, opracowywanie aplikacji drugiego życia do magazynowania energii oraz tworzenie systemu zbierania i recyklingu akumulatorów. Dziś jesteśmy dumni, że możemy wzmocnić nasze zaangażowanie w recykling baterii, łącząc siły z Veolią i Solvay – tłumaczy prezes Renault Luca de Meo.
– Biorąc pod uwagę skalę problemów środowiskowych, przed którymi stoi świat, transformacja ekologiczna jest pilną potrzebą. Wspólnie idziemy o krok dalej w kierunku rozwiązań w obiegu zamkniętym w celu ochrony zasobów naturalnych. To pokazuje, jak współpracujące ze sobą firmy mogą wymyślać i wdrażać nowe rozwiązania, które zarówno poprawiają nasze środowisko, jak i odnawiają naszą gospodarkę – zaznaczył Antoine Frérot, dyrektor generalny Veolia.
Ilham Kadri, dyrektor generalny Solvay Group, dodał, że powstałe konsorcjum jest doskonałym przykładem partnerstwa, dzięki któremu gospodarka o obiegu zamkniętym staje się rzeczywistością dla metali akumulatorowych. – Cieszymy się, że Groupe Renault dołączyła do konsorcjum i postrzegamy ją jako strategicznego partnera w zamykaniu pętli obiegu zamkniętego, dostarczaniu materiału wejściowego do recyklingu i ponownym wtryskiwaniu oczyszczonych metali do cyklu akumulatorów – wyjaśnił Kadari.
Źródło: własne, solvay.com, Renault