Grupa Renault i najważniejsze związki zawodowe działające w koncernie (CFDT, CFE-CGC, CFTC, CGT, FO i SUD) w ramach strategicznego planu Renaulution podpisały porozumienie w wyniku którego utworzono Renault ElectriCity, podmiot prawny w 100% należący do Renault SAS, skupiający zakłady w północnej Francji w regionie Hauts-de-France: Douai, Maubeuge i Ruitz.
ElectriCity, ma od 2025 roku produkować 400 000 pojazdów elektrycznych rocznie i stać się najbardziej konkurencyjnym i wydajnym w Europie ośrodkiem produkcji elektryków. W fabryce w Douai jeszcze w tym roku ma zostać uruchomiona produkcja pierwszego pojazdu elektryczny Megane E-Vision.
Podpisując wspomniane porozumienie, grupa Renault wyznaczyła sobie trzy główne cele: wdrożenie solidnego i spójnego projektu przemysłowego dla wszystkich fabryk ośrodka przemysłowego, osiągnięcie doskonałości operacyjnej, opartej na pracowniczym modelu zarządzania i modernizacji zakładów produkcyjnych oraz rozwinięcie atrakcyjności Północnego Ośrodka Przemysłowego w celu stworzenia infrastruktury do produkcji kluczowych komponentów pojazdów elektrycznych.
Potencjał na wzorzec
Grupa Renault planuje w okresie od 2022 do końca 2024 r. stworzenie 700 miejsc pracy z umowami na czas nieokreślony. W zakładzie w Maubeuge zostanie zatrudnionych 350 osób, a kolejne 350 – w zakładach w Douai i Ruitz. Nabór pracowników będzie częścią procesu prowadzonego wspólnie z lokalnymi urzędami pracy, agencją rządową ds. zatrudnienia i wszystkimi interesariuszami z regionu. Fabryki w Douai, Maubeuge i Ruitz zatrudniają dziś ok. 5 000 pracowników
Region Hauts-de-France dysponuje niezbędnymi atutami, aby stać się wzorem dla wszystkich krajów europejskich, zarówno pod względem know-how, jak i produkcji w całym łańcuchu wartości samochodów elektrycznych. W zakresie działalności badawczo-rozwojowej Grupa Renault będzie nawiązywać współpracę z uczelniami wyższymi w celu tworzenia programów nauczania podążających za zmianami na rynku motoryzacyjnym oraz wniesie wkład w prace badawcze.
We współpracy ze startupami i innymi wyspecjalizowanymi podmiotami Grupa Renault będzie również uczestniczyć w innowacyjnych przedsięwzięciach, mających na celu wspieranie przyszłych zmian w branży motoryzacji poprzez udział w inicjatywach typu „inkubator”.
Bliskość partnerów Grupy stanowi ważny czynnik sukcesu, dlatego Renault będzie zachęcać inne podmioty do wybierania lokalizacji w pobliżu jej zakładów. Odnosi się to zarówno do planowanej fabryki akumulatorów, jak i do innych partnerów produkujących komponenty do samochodów elektrycznych.
– Jestem niezwykle dumny, że mogłem przyczynić się do powstania Renault ElectriCity, symbolu know-how i innowacji technologicznych Renault, a także uczestniczyć w promowaniu Regionu Hauts-de-France w Europie zarówno pod względem gospodarczym, jak i społecznym. To porozumienie, podpisane ze wszystkimi związkami zawodowymi, pokazuje, że zaangażowanie pracowników, konstruktywny dialog społeczny i silne regionalne korzenie są kluczem do stworzenia solidnego i atrakcyjnego modelu przemysłowego – powiedział Luciano Biondo, dyrektor Renault ElectriCity.
Nowe modele, nowe wyzwania
Zakład w Douai od 2021 r. będzie produkować pierwszy pojazd elektryczny Megane E-Vision, oparty na nowej, modułowej platformie CMF-EV Aliansu. Fabryce powierzono również produkcję nowego pojazdu z segmentu C bazującego na tej samej platformie. Zostanie tam też zainstalowana nowa linia technologii przeznaczona do produkcji pojazdów elektrycznych segmentu B. Zakład w Maubeuge jest prekursorem i od 10 lat liderem w segmencie elektrycznych samochodów dostawczych w Europie dzięki modelowi Kangoo z silnikiem elektrycznym. Produkuje Kangoo, Kangoo Van dla Renault i partnerów: Mercedesa i Nissana, a w 2022 r. rozpocznie produkcję Kangoo E-Tech Electric. Fabryka będzie również produkowała inne wersje Kangoo. Wreszcie w zakładzie w Ruitz zostanie uruchomiona zupełnie nowa działalność produkcyjna podzespołów elektrycznych.
Źródło: na podstawie Renault