bloomberg.com, nissannews.com, dongfeng-global.com, materiały własne
Renault-Nissan zamierza umocnić swoją pozycję w Chinach poprzez współpracę w formule joint venture z Dongfeng Motor Corporation.
W nowo utworzonym podmiocie, który będzie funkcjonował pod nazwą eGT New Energy Automotive Co., Renault i Nissan obejmą po 25% udziałów, zaś Donfeng – 50%.
W ramach współpracy koncerny zamierzają produkować niewielkiego, elektrycznego SUVa opartego na platformie zaprojektowanej przez Renault-Nissan.
Siedziba eGT zostanie zlokalizowana w Shiyan, położonym w prowincji Hubei w centralnych Chinach.
W Shiyan położona jest także fabryka Dongfeng, z taśm której od 2019 r. będą zjeżdżać EV eGT. Moce produkcyjne zakładu obliczono na 120 000 pojazdów rocznie.
Chiny są największym na świecie rynkiem samochodów w pełni elektrycznych. W 2016 r. sprzedano tam 256 879 egzemplarzy pojazdów napędzanych prądem – oznacza to wzrost o 121% w stosunku do 2015 r.
Natomiast w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2017 r. w Chinach wyprodukowano 223 000 sztuk (wzrost o 37,8% r/r) samochodów elektrycznych. Nabywców znalazły 204 000 egzemplarze EV (wzrost o 33,6% r/r).
Plany chińskiego rządu zakładają wzrost produkcji EV i pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi do poziomu 2 milionów sztuk rocznie do roku 2020. Do 2025 r. mają one stanowić ponad 1/5 wszystkich nowych samochodów sprzedawanych w Państwie Środka.
Renault-Nissan wraz z Mitsubishi, które dołączyło do aliansu w 2016 r., to największy na świecie producent pojazdów w pełni elektrycznych. Do końca czerwca sprzedano łącznie 481 000 egzemplarzy modeli Zoe, Leaf oraz i-Miev.
Francusko-japoński koncern nie jest jedynym dużym graczem na rynku motoryzacyjnym, który zamierza produkować EV w Chinach. Podobne plany zapowiedziały już m. in. Volkswagen, General Motors, Toyota, Daimler, BMW i Ford.