Carlos Ghosn, prezes Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi zapowiedział, że skutki rewolucji technologicznej w sektorze motoryzacji staną się wyraźnie widoczne w ciągu pięciu lat, wraz z debiutem nowej generacji podłączonych do sieci samochodów samosterujących.
Aby sprostać wyzwaniom rynku, francusko-japoński koncern rozważa podjęcie współpracy w zakresie pojazdów autonomicznych z takimi firmami jak Uber, Amazon oraz chińska Alibaba.
Jak powiedział Ghosn:
„Będziemy produkować i sprzedawać robotaksówki zarówno z partnerami, jak i na własną rękę. Każdy producent samochodów podjął współpracę z wieloma firmami rozwijającymi nowoczesne technologie, na tym polu absolutnie nie ma żadnej wyłączności”.
Dyrektor Renault-Nissan-Mitsubishi dodał:
„Będę starał się umocnić Alians, jednocześnie nadal nadzorując działania każdego z jego członków. Wszystkie cegiełki technologiczne, które stanowią podstawę samochodu przyszłości, zostaną opracowane wspólnie między trzema firmami”.
Ghosn poinformował ponadto, że spodziewa się, że udział diesla na rynku w Europie wkrótce spadnie poniżej 40%, zmuszając producentów samochodów do dalszego zwiększenie inwestycji w niskoemisyjne źródła napędu.
W ramach planu strategicznego Alliance 2022, Renault-Nissan-Mitsubishi do 2022 r. zaprezentuje 40 modeli wyposażonych w systemy autonomicznego sterowania różnych poziomów. Technologia koncernu, przy stałym nadzorze kierowcy, pozwoli na autonomiczną jazdę po autostradach w 2018 r., a w miastach w 2020 r. W 2020 r. będzie także możliwa autonomiczna jazda po autostradach z okazjonalnym nadzorem ze strony kierowcy. W 2022 r. na rynek trafią pojazdy w pełni autonomiczne.
Ponadto, koncern Renault-Nissan-Mitsubishi powołał do życia fundusz Alliance Ventures, który w ciągu kolejnych pięciu lat przeznaczy miliard dolarów na wsparcie rozwoju innowacyjnych technologii.
bloomberg.com, materiały własne