Grupa Renault ogłosiła podpisanie trzech nowych porozumień z dużymi koncernami energetycznymi. Jak informuje francuski producent, współpraca z firmami EDF, Total i ENEL wpisuje się w strategię zakładającą rozwijanie inteligentnego ekosystemu elektrycznego na rzecz transformacji energetycznej i upowszechnienia elektromobilności.
Renault i EDF podpisały porozumienia o współpracy w trzech sektorach. Pierwszy aspekt kooperacji to rozwój połączonej oferty obu firm w oparciu o oferty dotyczące zużycia energii własnej opracowane przez EDF (Moje Słońce & Ja) oraz o inteligentne ładowanie samochodów elektrycznych Renault. Ponadto spółki planują rozszerzenie koncepcji inteligentnych wysp (smart islands) na obszary Francji niepodłączone do sieci kontynentalnej. Grupa Renault zamierza wprowadzić rozwiązania podobne do zastosowanych w Porto Santo, na archipelagu Madery, jak również na wyspie Belle-Ile. Trzecim elementem współpracy ma być wykorzystanie know-how obu partnerów w celu dalszej promocji konkurencyjnych ofert w zakresie dostarczania energii elektrycznej o niskim śladzie węglowym dla użytkowników EV.
Grupa Renault postanowiła nawiązać ponadto kooperację z firmą Total i start-upem Jedlix, swoim historycznym partnerem w zakresie smart chargingu , by wprowadzić na rynek system „Z.E. Smart Charge”, która będzie dostępny we Francji w pierwszym półroczu 2019 roku. Nowa aplikacja na smartfony optymalizuje zarządzanie ładowaniem samochodów elektrycznych, pozwalając maksymalnie wykorzystać energię ze źródeł odnawialnych po jak najniższych stawkach. Oferta zakłada wykorzystanie „zielonej” energii elektrycznej dostarczonej przez Total Spring. „Z.E. Smart Charge” zaoferuje bonusy finansowe użytkownikom samochodów za elastyczne podejście do ładowania. System będzie działał dzięki połączeniu samochodów Renault ZOE z platformą Jedlix. Obsługę finansową zapewni TotalFlex. Poza tym partnerzy chcą rozwijać współpracę w zakresie infrastruktury ładowania i dostarczania energii elektrycznej w celu zmniejszenia kosztów ładowania EV.
Renault i Enel X, spółka zależna koncernu ENEL, zamierzają pracować nad rozwojem współpracy między obiema Grupami, aby wdrażać rozwiązania w zakresie ładowania dostosowane do potrzeb klientów. Pierwszym obszarem partnerstwa ma być inteligentne ładowanie EV z wykorzystaniem platformy JuiceNet firmy Enel X. Planowany jest projekt pilotażowy we Włoszech, rozwiązanie ma być następnie wprowadzone w całym kraju, a potem rozszerzone poza jego granice. Współpraca dotyczy także wspierania rozwoju nowej infrastruktury ładowania w ramach projektów europejskich, takich jak EVA+ (sieć szybkiego ładowania obejmująca Austrię i Włochy) i poprzez ułatwianie dostępu do istniejących stacji dzięki aplikacjom cyfrowym, takim jak ZE Pass Renault.
Inteligentne ładowanie, czyli smart charging, dostosowuje uzupełnianie energii w bateriach samochodu do potrzeb i preferencji użytkownika oraz do oferty energii elektrycznej dostępnej w sieci. Pojazd ładowany jest do maksimum, gdy podaż energii przekracza popyt, w szczególności w szczytowych momentach produkcji energii z OZE w godzinach, gdy cena energii jest najniższa. Ładowanie jest przerywane, gdy popyt na energię elektryczną przekracza podaż w sieci. Sieć elektryczna optymalizuje w ten sposób dostarczanie lokalnej energii ze źródeł odnawialnych.
media.renault.com.pl, materiały własne