Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA opublikowała właśnie czwartą edycję rocznego raportu „Przejście na mobilność bezemisyjną”, który obejmuje postępy poczynione w Unii Europejskiej w zakresie kluczowych czynników sprzyjających alternatywnym napędom samochodów osobowych i dostawczych.
Jak wynika z raportu ACEA inwestycje przemysłu motoryzacyjnego w pojazdy z napędem alternatywnym opłacają się: w 2020 r. więcej niż jeden na 10 samochodów zarejestrowanych w UE był zasilany elektrycznie. Ten pozytywny trend można jednak utrzymać tylko wtedy, gdy rządy zaczną dokonywać odpowiednich inwestycji w infrastrukturę i wprowadzą znaczące i trwałe zachęty.
Nowe samochody w UE w podziale na rodzaje paliwa (2020)
ACEA corocznie publikuje raport statystyczny – (obecny jest już czwarty) – w celu monitorowania dostępności infrastruktury do ładowania i uzupełniania paliwa, a także przystępności cenowej pojazdów o zerowej emisji. Celem jest śledzenie postępów w zakresie tych kluczowych czynników dla poszczególnych regionów czy sektorów rynku zielonych napędów.
Popyt na auta spalinowe spada
Jak wynika z raportu po osiągnięciu 7,5 mln samochodów zarejestrowanych w 2019 r., popyt na samochody benzynowe spadł do 4,7 mln sztuk w 2020 r. (tylko o 539 709 sztuk więcej niż w 2014 r.). W tym samym okresie liczba sprzedanych samochodów z silnikiem Diesla spadła o prawie 2,6 mln sztuk.
Tymczasem liczba samochodów doładowywanych elektrycznie – tj. samochody elektryczne na baterie i hybrydy typu plug-in – wzrosła łącznie o prawie 1 milion sztuk (do 1 045 082) w okresie siedmiu lat. Sprzedaż samochodów elektrycznych na baterie wzrosła ponad dwukrotnie w latach 2019-2020, co więcej w tym okresie sprzedaż hybryd plug-in wzrosła ponad trzykrotnie.
W 2020 r. sprzedano o 1 mln więcej hybrydowych pojazdów elektrycznych w porównaniu z 2014 r. zaś rejestracje samochodów z ogniwami paliwowymi wzrosły o 55% w 2020 r., w porównaniu z 483 w 2019 r. do 749 w zeszłym roku.
Rejestracja nowych samochodów w UE w podziale na rodzaje paliwa (2014-2020)
Nowela zahamuje rozwój infrastruktury w Polsce
Z raportu możemy się dowiedzieć m. in. jak w kontekście innych krajów wygląda Polska. Znamienny jest choćby bardzo słaby wynik naszego kraju w kontekście infrastruktury ładowania. To wszytko przededniu nowelizacji stawy o elektromobilności, która zdaniem ekspertów rynku zahamuje rozwój sieci punktów ładowania dla pojazdów EV. Jest źle, a może być jeszcze gorzej. Spójrzmy na liczby.
Obecnie sytuacja w UE wygląda następująco:
Najwięcej punktów ładowania na 100 km
- Holandia (47,5)
- Luksemburg (34,5)
- Niemcy (19,4)
- Portugalia (14,9)
- Austria (6,1)Najlepsze 5:
Najmniej punktów ładowania na 100 km
- Litwa (0,2)
- Grecja (0,2)
- Polska (0,4)
- Łotwa (0,5)
- Rumunia (0,5)
Trzy kraje zajmujące 23% całkowitej powierzchni UE – Holandia, Francja i Niemcy – odpowiadają za 70% wszystkich punktów ładowania pojazdów elektrycznych w UE. Pozostałe 30% infrastruktury jest rozproszone na pozostałe 77% regionu. Rozległy kraj, taki jak Rumunia – około sześć razy większy niż Holandia – liczy tylko 493 punkty ładowania, czyli 0,2% całkowitej UE. 10 krajów – w tym Polska – nie ma nawet 1 punktu ładowania na każde 100 km drogowy. Kraje z mniej niż 1 punktem ładowania na 100 km drogi mają udział w rynku ECV poniżej 3% (z wyjątkiem Węgier).
Edycja „Raportu Postępu” ACEA z 2021 r. obejmuje takie zagadnienia jak m.in. wprowadzenie na rynek pojazdów z napędem alternatywnym, dostępność samochodów z napędem elektrycznym, dostępność infrastruktury, pojazdy na ogniwa paliwowe oraz pojazdy na gaz ziemny.
Ponadto sprawozdanie zawiera obszerny słowniczek opisujący różne typy pojazdów o napędzie alternatywnym oraz infrastrukturę, której każdy z nich wymaga. Raport łączy wszystkie dostępne źródła danych (ACEA, EAFO, EEA, Eurostat, IHS Markit). We wszystkich przypadkach są to najnowsze dostępne dane za cały rok dla Unii Europejskiej.
Przypomnijmy, że właśnie w tym roku – w ramach pakietu klimatycznego „Fit for 55” – Komisja Europejska dokonuje przeglądu norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Jednocześnie KE na podstawie przeglądu zaproponuje dalsze wymogi dotyczące redukcji publikując jednocześnie wniosek dotyczący przeglądu dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFID).
Źródło: na podstawie ACEA