UDOSTĘPNIJ

Nokian zaprezentował zimowe opony Hakkapeliitta R5 do samochodów osobowych oraz Hakkapeliitta R5 SUV do SUV-ów właśnie i crossoverów. Nowością jest seria Hakkapeliitta R5 EV — specjalne opony do pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Z obliczeń na które powołuje się skandynawski producent wynika, że samochody elektryczne na oponach Hakkapeliitta R5 mogą zaoszczędzić 170 kWh energii w ciągu szacowanego, czteroletniego cyklu życia opony.

Nokian przedstawił, flagową serię opon zimowych bez kolców. Opony Hakkapeliitta R5 oferują jak deklaruje producent bezprecedensową przyczepność na lodzie, komfort oraz przyjazność środowisku. Właściwości związane z bezpieczeństwem jazdy w warunkach zimowych to bezpośredni efekt zastosowania nowego wzoru bieżnika, nowych cząstek zwiększających przyczepność, a także  intensywnych badań i rygorystycznych testów jakim poddano nowe produkty skandynawskiego producenta.

Misja bezpiecznej jazdy

– Naszą misją jest zapewnianie kierowcom bezpiecznej jazdy przez całą zimę. Nieodłącznym elementem naszej filozofii rozwoju produktów jest ich nieustanne doskonalenie – z generacji na generację. Projektując nowe opony Hakkapeliitta R5 skoncentrowaliśmy się przede wszystkim na znakomitej przyczepności w warunkach zimowych, wysokiej kontroli prowadzenia, większym komforcie jazdy i minimalizacji niepożądanego wpływu na środowisko. W efekcie możemy zaoferować czystą przyjemność z jazdy — powiedział Olli Seppälä, szef działu badawczo-rozwojowego Nokian Tyres.

Efekty prac rozwojowych widać po ogólnych osiągach podczas zimowej jazdy. W porównaniu z modelem Hakkapeliitta R3 efektywność nowych opony na lodzie i śniegu wzrosła nawet o 4%. Droga hamowania na lodzie przy prędkości do 80 km/h jest o nawet 5,6 metra krótsza w porównaniu z poprzednim modelem. Nowe opony Hakkapeliitta R5 mają też o 10% gęstszą lamelizację. Zoptymalizowane komputerowo, zagęszczone lamele sprawują się optymalnie na lodzie, śniegu i nieośnieżonych drogach aich głębokie nacięcia zapewniają bezpieczną przyczepność. Samoblokujące się lamele 3D powodują ściskanie się bloków bieżnika przy kontakcie z drogą, co wspomaga kierowców w egzekucji manewrów skręcania i wymijania.

Energooszczędność i cisza EV

Używanie opon zimowych o niskim oporze toczenia sprzyja mniejszemu zużyciu energii. Samochody z oponami Hakkapeliitta R5 zużywają o 2,8% mniej paliwa w porównaniu z innymi oponami zimowymi wysokiej klasy. Na przykład w Finlandii kierowca może zaoszczędzić średnio do 48 litrów paliwa, co zmniejsza emisje CO2 o około 140 kg w ciągu 4 lat, czyli przez cały szacowany cykl życia opony zimowej. Z obliczeń wynika, że samochody elektryczne na oponach Hakkapeliitta R5 mogą zaoszczędzić 170 kWh energii w ciągu szacowanego, czteroletniego cyklu życia opony.   Najcenniejszymi zaletami opon do pojazdów hybrydowych i elektrycznych są bezpieczeństwo, stabilność, mały opór toczenia oraz niski poziom hałasu. Nowym modelem z rodziny Hakkapeliitta R5 jest Hakkapeliitta R5 EV. Zaprojektowane i wyprodukowane z wykorzystaniem przyjaznych dla środowiska technologii opony oferują maksymalne bezpieczeństwo, komfort i dalszy zasięg dla samochodów elektrycznych oraz hybrydowych.

– Samochody elektryczne są cichsze od tradycyjnych, a w związku z tym mniejszy hałas toczenia wpływa korzystnie na komfort jazdy. Podczas projektowania opon Hakkapeliitta R5 dołożyliśmy ogromnych starań, by zapewnić kierowcom cichą jazdę. Jest to bardzo istotne, ponieważ chcemy, by użytkownicy mogli podróżować w ciszy, a środowisko było mniej narażone na hałas. Nowe opony Hakkapeliitta R5 EV to doskonały dodatek do nowoczesnego pojazdu elektrycznego — mówi Hannu Onnela, starszy inżynier Nokian Tyres.

Bez wypukłości

Jedynymi źródłami hałasu generowanego przez samochody elektryczne są zazwyczaj opór powietrza i opony. Podczas projektowania ogumienia Hakkapeliitta R5 EV specjaliści z Nokian Tyres szczególną uwagę zwrócili na izolację fal dźwiękowych. Choć poziomy hałasu są i tak już niskie w modelu do tradycyjnych samochodów osobowych, technologia SilentDrive maksymalizuje komfort jazdy. Wyjątkowo niskie poziomy dźwięku udało się uzyskać dzięki warstwie pianki akustycznej w warstwie butylowej. Technologia SilentDrive została zastosowana w oponach Hakkapeliitta R5 EV wszystkich rozmiarów. Pojazdy elektryczne zazwyczaj mają wysoką moc silnika i ważą więcej niż samochody z silnikiem spalinowym. Wiąże się to ze specyficznymi wymaganiami względem opon. Aby je zaspokoić, opony Hakkapeliitta R5 EV mają mocniejszą strukturę i profil bieżnika z dodatkową zawartością gumy. Mocna struktura zapewnia znakomitą stabilność, a bieżnik wytrzymuje wysoki moment obrotowy i duże obciążenie kół. Zasięg samochodu elektrycznego jest dalszy dzięki obniżonemu oporowi toczenia. Aby zmniejszyć ten opór jeszcze bardziej, mieszanka Green Trace została specjalnie zoptymalizowana pod kątem pojazdów elektrycznych. Aerodynamiczna konstrukcja ścian bocznych minimalizuje opór powietrza, a wszystkie litery są niewypukłe.

Źródło: na podstawie Nokian Tyres

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA