Trwa Kongres Elektromobilności MOVE w ramach Poznań Motor Show. Panel dotyczący trendów i inwestycji na polskim rynku motoryzacyjnym zdominowała dyskusja o pojazdach elektrycznych. Zachęcamy do zapoznania się z relacją.
Zdaniem podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii Michała Kurtyki, elektromobilność to jeden z najciekawszych kierunków dla polskiej gospodarki, stanowiący odpowiedź na szereg poważnych wyzwań, takich jak smog, którego część jest pochodzenia transportowego. Wiceminister podkreślił, że rozwój innowacji wymaga postawienia na konkretny trend.
– Rozwiązaniem dla Polski może być właśnie elektromobilność. W ciągu dwóch ostatnich lat mogliśmy zaobserować przyspieszenie tego trendu na świecie – mówił Michał Kurtyka.
Zdaniem wiceministra, historia zatacza koło i wracamy do korzeni: samochody elektryczne były już w przeszłości popularniejsze niż spalinowe. Dzisiaj ponownie stają na podium. Nie tylko ze względu na aspekt ekologiczny – są też dużo prostsze konstrukcyjnie i wygodniejsze niż ich spalinowe odpowiedniki.
Polska postawiła na rozwój elektromobilności i od dwóch lat podejmuje konkretne działania w tym obszarze. Ukoronowaniem starań rządu jest ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie 22 lutego bieżącego roku. Ponadto, niebawem zostanie uchwalona ustawa powołująca do życia Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, która zapewni finansowanie rozwoju elektromobilności w Polsce.
Michał Kurtyka zaznaczył, że cele rządu są bardzo ambitne: do 2025 r. po polskich drogach ma się poruszać milion samochodów elektrycznych. Wiceminister powiedział, że nie będą to wyłącznie samochody wyprodukowane w Polsce, jednak Rada Ministrów zamierza silnie wspierać polskie przedsiębiorstwa, tak, aby udział krajowej gospodarki był w elektromobilności jak najmocniej zaznaczony.
Szczególną rolę w planach rządu odgrywa transport publiczny. Polska już dzisiaj jest niezwykle konkurencyjna w segmencie autobusów elektrycznych, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Równolegle, rząd położy nacisk na rozwój infrastruktury, sieci energetycznych oraz pojazdów autonomicznych.
– Polska znajdzie się w centrum rewolucji, która zachodzi w obszarze elektromobilności – mówi wiceminister.
Michał Kurtyka wskazał, że administracja powinna dawać odpowiedni przykład. Rząd chce, aby do 2028 r. 30% autobusów w miastach posiadała napęd elektryczny. Ministerstwa będą elektryfikować flotę: docelowo EV mają stanowić 50% pojazdów w obrębie administracji centralnej i 30% w przypadku administracji samorządowej. Wiceminister dodał, że elektromobilność przyniesie korzyści zarówno dla polskiej gospodarki, jak i stanu powietrza.
Mirosław Kowalik, prezes zarządu Enea S.A., powiedział, że kierowana przez niego firma w odpowiedni sposób dostosuje się do regulacji w zakresie elektromobilności, tak aby według właściwych standardów dostarczać energię do rosnącej liczby pojazdów elektrycznych.
Spółka podjęła szereg działań mających na celu modernizację infrastruktury energetycznej. W celu wpisania się w innowacyjne trendy, Enea podjęła również współpracę z szeregiem partnerów, takich jak np. Uniwersytet Zielonogórski.
Spółka prowadzi obecnie odpowiednie prace projektowe i analityczne. Mirosław Kowalik podkreślił, że do 2025 r. Enea będzie gotowa by zapewnić energię dla tysięcy samochodów elektrycznych, które w najbliższych latach wyjadą na polskie drogi. Spółka dostrzega w rozwoju elektromobilności wielką szansę.
Jens Hanefeld, dyrektor ds. europejskiej i międzynarodowej polityki w Grupie Volkswagena poinformował, że w 2018 r. koncern świętuje 20-lecie obecności w Polsce.
– Polska ma dla Grupy Volkswagena szczególne znaczenie, przede wszystkim z uwagi na produkcję pojazdów użytkowych – mówił.
Hanefeld zaznaczył, że przemysł motoryzacyjny przeżywa obecnie rewolucję. Na znaczeniu zyskują nowe technologie w zakresie układów napędowych, pośród których główną rolę pełnią systemy elektryczne.
Kolejnymi istotnymi trendami są cyfryzacja oraz technologia jazdy autonomicznej. Zmieniają się także przyzwyczajenia konsumentów, którzy nie chcą już być właścicielami samochodów lecz ich użytkownikami.
Aby odpowiedzieć na te zjawiska, Volkswagen opracowuje nowe rozwiązania biznesowe. Do 2025 r. koncern zamierza stać się liderem w zakresie usług mobilnościowych. Będzie to wymagało wdrożenia innowacyjnych strategii i rozwiązań, a także bliskiej współpracy z partnerami, rządami i społeczeństwem.
Volkswagen AG planuje zainwestować w nowe technologie 20 mld euro, a do 2025 r. sprzedawać rocznie 3 mln samochodów z napędem elektrycznym.
Dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Polska podkreśliła, że motoryzacja przeżywa obecnie okres rewolucji podobny do tego, który dokonał się w XIX w. Producenci samochodów nie będą już tylko dostarczać wyłącznie pojazdów, lecz także mobilność.
Klienci ujawniają wolę przejścia od posiadania do użytkowania samochodu. Elektromobilność stanowi część większej układanki, wraz z innymi innowacyjnymi trendami: łącznością, jazdą autonomiczną oraz usługami jazdy współdzielonej.
Dr Ewa Łabno-Falęcka poinformowała, że w 20225 r. 25% sprzedawanych samochodów Mercedesa będą stanowić modele zelektryfikowane. Koncern zamierza posiadać w ofercie zarówno hybrydy plug-in, samochody całkowicie elektryczne zasilane bateriami oraz ogniwami paliwowymi.
Rynek elektromobilności w Polsce i na świecie podsumował Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
– Rok 2017 był dla branży przełomowy. Po raz pierwszy w ciągu dwunastu miesięcy sprzedano ponad 1 mln EV. Samochody zelektryfikowane stanowiły ponad 50% pojazdów nabytych przez klientów w Norwegii. Oprócz opisywanego przez moich przedmówców rynku modeli osobowych oraz autobusów, elektromobilność może zyskać na znaczeniu również w segmencie pojazdów użytkowych. W sprzedaży pojawia się coraz więcej EV tego typu, a zainteresowanie nimi wyrażają przedsiębiorcy z całego świata, również z Polski.
materiały własne