Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) we współpracy z operatorami ogólnodostępnych stacji ładowania pracuje nad założeniami do wdrożenia krajowego systemu roamingowego, który ułatwi kierowcom samochodów elektrycznych w Polsce korzystanie z punktów ładowania różnych operatorów. Wnioski z pierwszego etapu projektu zostaną przedstawione w 2021 roku zapowiedział dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) Maciej Mazur.
Każdy operator stacji ładowania prowadzi swój własny system pozwalający na identyfikację i autoryzację użytkownika na stacji, co sprawia, że użytkownik samochodu elektrycznego w praktyce musi być wyposażony w kilka lub nawet kilkanaście różnych aplikacji czy kart RFID zapewniających dostęp do publicznych ładowarek (odrębną dla każdego dostawcy usługi).
– Wdrożenie systemu roamingowego jest w interesie wszystkich uczestników rynku, bo zabezpiecza zarówno interesy operatorów, którzy nie chcą, aby potencjalni klienci odchodzili od ich stacji z kwitkiem, jak i stanowi znaczące ułatwienie dla użytkowników pojazdów elektrycznych. Pamiętajmy jednak, że poza fundamentalnym warunkiem woli operatorów i ich chęcią przystąpienia do wspólnego systemu, potrzebne jest jeszcze szereg ustaleń o charakterze technicznym i systemowym oraz wybór i budowa odpowiedniego modelu operacyjnego pozwalającego na współdziałanie operatorów i dostawców usług ładowania – powiedział Maciej Mazur.
Zapewnił, że działania realizowane obecnie przez PSPA nastawione są na możliwie szybkie osiągnięcie konsensusu co do kierunku i sposobu realizacji tego przedsięwzięcia.
– Dzięki usunięciu obiektywnych przeszkód do wdrożenia powiązań roamingowych o charakterze legislacyjnym, jakie dzięki staraniom PSPA najpewniej znikną wraz z wejściem w życie procedowanej aktualnie nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, można będzie przejść do kolejnego etapu wdrażania polskiego roamingu operatorów stacji ładowania. Przy odpowiednio wysokim, wspólnym zaangażowaniu operatorów wdrożenie systemu, który będzie mógł powiązać znaczącą część polskiej infrastruktury ładowania połączeniami roamingowymi wydaje się być wykonalne już w 2022 roku. Ze strony PSPA dołożymy wszelkich starań, żeby ten scenariusz urealnić – dodał Maciej Maur.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i paliw alternatywnych. Organizacja zrzesza ponad 120 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności: producentów pojazdów i infrastruktury, operatorów usług ładowania, koncerny paliwowe i energetyczne, instytucje finansowe, firmy transportowe, dostawców nowoczesnych technologii oraz pozostałe podmioty i instytucje aktywne w obszarze zrównoważonego transportu. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem rynku elektromobilności w Europie.
Źródło: ISBnews