press.mitsubishi.pl, materiały własne
Na tegorocznym Tokyo Motor Show odbyła się premiera w pełni elektrycznego Mitsubishi e-EVOLUTION CONCEPT. To jeżdżący prototyp, który ilustruje strategiczne kierunki, w których w przyszłości będzie się rozwijać japoński koncern.
Zgodnie z nowo przyjętą strategią, Mitsubishi skupi się na SUVach i crossoverach, zamierza również zwiększyć nakłady na samochody elektryczne. Producent z Tokio planuje również dalsze wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, wykorzystując silnie zintegrowane systemy sztucznej inteligencji (AI), integrację z urządzeniami mobilnymi oraz łączność pojazdów z Internetem i zwiększenie ich możliwości poprzez wykorzystywanie modelu pracy systemów w chmurze obliczeniowej (cloud computing).
e-EVOLUTION CONCEPT otrzymał napęd na cztery koła, aerodynamiczną stylistykę oraz trzy silniki elektryczne „o wysokim momencie obrotowym”. Jeden z nich napędza przednie koła, przy udziale nowego Dwusilnikowego Aktywnego Systemu Kontroli Znoszenia AYC (Dual Motor Active Yaw Control), który powoduje odpowiednie dołączanie pozostałych dwóch silników przekazujących napęd na tylne koła, z wykorzystaniem elektronicznego układu, który koryguje tor jazdy poprzez aktywną kontrolę momentu obrotowego (torque-vectoring). Nad pracą całości czuwa rozbudowany system sterujący napędem na wszystkie koła i kontrolujący inne funkcje układu jezdnego S-AWC (Super All-Wheel Control), dzięki któremu uzyskano lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów.
Całą szerokość tablicy przyrządów obejmuje duży, płaski ekran wyświetlacza. Wśród wyświetlanych informacji znajdują się dane o warunkach otoczenia, dane nawigacyjne oraz podpowiedzi instruujące kierowcę i związane z prowadzeniem pojazdu. Dwa mniejsze wyświetlacze po obu stronach dużego ekranu pokazują obrazy przestrzeni przed i za samochodem.
Główny akumulator trakcyjny jest umieszczony centralnie, pod podłogą, co pozwoliło obniżyć środek ciężkości i ma zapewniać wysoką stabilność w czasie jazdy.
Hamulce pojazdu zostały wyposażone w elektrycznie sterowane zaciski zamiast ich tradycyjnych, hydraulicznych odpowiedników.
Kierowca e-EVOLUTION CONCEPT ma ponadto do dyspozycji system AI, weryfikujący i analizujący sytuację na drodze oraz „odczytujący” jego intencje.
Alians Renault-Nissan-Mitsubishi do 2022 r. zamierza wprowadzić do sprzedaży 12 w pełni elektrycznych modeli.