media.daimler.pl, materiały własne
Podczas tegorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie Mercedes-Benz zaprezentował przedprodukcyjne egzemplarze modelu GLC F-CELL.
Pojazd jest hybrydą typu plug-in, zasilaną energią pochodzącą zarówno z ogniw paliwowych, jak i baterii litowo-jonowych.
Dwa zbrojone włóknami węglowymi, zintegrowane z podłogą zbiorniki wodoru o łącznej pojemności 4,4 kg umożliwiają jednorazowe pokonanie do 437 km (wg NEDC). Można je zatankować do pełna w ciągu 3 minut.
Zasięg przy wykorzystaniu jedynie baterii litowo-jonowych wynosi ok. 49 km (wg NEDC).
GLC F-CELL dysponuje asynchronicznym silnikiem elektrycznym, zapewniającym moc 200 KM i moment obrotowy 350 Nm, .
Jak powiedział Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój osobowych Mercedesów:
„Nasze wieloletnie doświadczenie z technologią ogniw paliwowych zaprocentowało w nowym GLC F-CELL: jego długi zasięg, krótki czas tankowania oraz charakterystyczna dla SUVów praktyczność sprawiają, że jest doskonałym samochodem. (…) Nowość na światową skalę stanowi połączenie ogniw z dużym, dodatkowym zespołem baterii litowo-jonowych, który może być wygodnie ładowany z gniazdka”.
W porównaniu z Klasą B F-CELL, obecną na rynku od 2010 r., łączna moc układu ogniw paliwowych zastosowanych w GLC F-CELL wzrosła o około 40%, zaś rozmiary układu zostały zredukowane o ok. 30%. Równocześnie o 90% ograniczono wykorzystanie platyny. Układ został w całości umieszczony w komorze silnika i zamontowany z wykorzystaniem standardowych punktów mocujących, tak jak konwencjonalna jednostka napędowa.
Wykorzystane w GLC F-CELL baterie litowo-jonowe mają pojemność 13,8 kWh i zostały zamontowany w sposób oszczędzający przestrzeń, w tylnej części pojazdu.Dzięki pokładowej ładowarce o mocy 7,2 kW, samochód można ładować z domowego gniazdka, wallboxa lub publicznej stacji ładowania.
Hybryda Mercedesa dysponuje 4 trybami działania napędu.
W trybie działania HYBRID pojazd korzysta z obu źródeł energii. Za nagłe dopływy mocy odpowiadają baterie, zaś ogniwa paliwowe zapewniają optymalny zakres efektywności.
W trybie F-CELL stopień naładowania zespołu baterii jest utrzymywany za pomocą energii z ogniwa paliwowego, a pojazd zużywa niemal wyłącznie wodór. To idealny tryb, gdy trzeba zachować zasięg w trybie elektrycznym, by móc z jakiś względów wykorzystać go później.
W trybie BATTERY samochód porusza się wyłącznie dzięki energii zgromadzonej w bateriach. Układ ogniw paliwowych nie działa. Tryb ten sprawdza się przy pokonywaniu krótkich dystansów.
W trybie CHARGE obowiązuje priorytet ładowania baterii, np. w celu uzyskania maksymalnego ogólnego zasięgu przed uzupełnieniem zapasu wodoru. Tryb ten tworzy też rezerwy mocy do jazdy bardzo dynamicznej lub pod górę.
We wszystkich trybach działania aktywna jest funkcja rekuperacji energii, pozwalająca na jej odzyskiwanie podczas hamowania lub toczenia się.
GLC F-CELL będzie produkowany w zakładach Mercedesa w Bremie.
Plany Daimlera obejmują stworzenie sieci 100 punktów tankowania wodoru do końca 2018 r. Do 2023 r. w skład sieci będzie już wchodzić 400 punktów tankowania.