W Poznaniu właśnie rozpoczęły się dostawy nowych autobusów elektrycznych. MPK Poznań systematycznie prowadzi odbiór elektrycznych pojazdów, a pierwsze z nich rozpoczęły dziś, czyli 6 września regularne kursowanie z pasażerami. Jednocześnie na terenie zajezdni przy ulicy Kaczej oraz na dworcach Górczyn, Garbary i Jana III Sobieskiego kończą się prace budowlane związane z rozbudową infrastruktury do ich ładowania. Władze miasta chciałyby, by w niedalekiej przyszłości po ulicach stolicy Wielkopolski jeździły także autobusy napędzane wodorem.
Do 21. autobusów z napędem elektrycznym, które już przewożą Poznaniaków, dołączyły kolejne wyprodukowane przez Solaris Bus & Coach. Łącznie, w ramach aktualnej dostawy, do MPK Poznań trafi 37 nowych Urbino electric: 31 z nich będzie miało długość 12 metrów, natomiast 6 będzie przegubowych, czyli o długości 18 metrów.
Infrastruktura w budowie
W związku z tym, że „elektryków” wciąż przybywa projekt ich wdrażania obejmuje również budowę nowej infrastruktury ładowania. Po zakończeniu prac i odbiorów nowe autobusy będą nocami ładowane stacjonarnie poprzez złącze typu plug-in w zajezdni przy ul. Kaczej, natomiast w ciągu dnia poziom energii w bateriach uzupełniany będzie poprzez szybkie ładowarki pantografowe. Kolejne takie ładowarki (oprócz już funkcjonujących) są budowane na dworcach Os. Jana III Sobieskiego oraz Garbary, a także na terenie dworca Górczyn oraz w zajezdni Kacza, gdzie będą doładowywane pojazdy podczas obsługi linii komunikacyjnych.
Kamery na pantograf
Nowe e-autobusy standardowo są klimatyzowane i monitorowane. Nowością są kamery zewnętrzne „obserwujące” prawy bok autobusu oraz pantograf. Standardowo dla pasażerów przygotowany został system informacji pasażerskiej, składający się z czytelnych, nowoczesnych tablic kierunkowych i wyświetlaczy w środku autobusu, systemu zapowiedzi głosowych i monitorów informacji publicznej. Pojazdy są niskopodłogowe, wewnątrz wyznaczona została przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, miejsce do przewozu rowerów. W autobusach są ładowarki USB, zamontowane zostało również zewnętrzne oświetlenie przestrzeni drzwiowych.
Projekt „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu”, w ramach którego stolica Wielkopolski pozyska 37 elektrycznych autobusów oraz infrastrukturę ładowania, uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
84 autobusy wodorowe
W Poznaniu być może w przyszłości będą jeździły także autobusy napędzane wodorem. MPK Poznań stara się bowiem także o dofinansowanie na zakup autobusów napędzanych tym czystym paliwem. Wniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów wodorowych został wysłany do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na początku tego roku. MPK Poznań prowadzi jednocześnie rozmowy na temat możliwości tankowania pojazdów w zewnętrznych firmach, ale również dostarczania wodoru do stacji tankowania, którą docelowo zamierza na własne potrzeby wybudować.
– Stawiamy na transport publiczny. Inwestycje w nowoczesny i ekologiczny tabor to element tej strategii. Miasto nie tylko inwestuje w bezemisyjne pojazdy, ale również buduje nowe trasy tramwajowe i modernizuje istniejącą infrastrukturę, wprowadza nowe rozwiązania komunikacyjne, jak buspasy, aby autobusy nie stały w korku, unowocześnia systemy m.in. informacji pasażerskiej, dzięki którym korzystanie z transportu publicznego staje się łatwiejsze – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Źródło: na podstawie MPK Poznań