UDOSTĘPNIJ

Komisja Europejska (KE) i Batteries European Partnership Association (BEPA) zawarły porozumienie dotyczący badań i rozwoju technologii akumulatorów elektrycznych produkowanych w Europie. Partnerstwo nosi nazwę BATT4EU i ma na celu zwiększenie potencjału i konkurencyjności unijnego łańcucha baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych. Rynek unijny ma stać się bardziej niezależny i konkurencyjny w stosunku do przede wszystkim azjatyckich przedsiębiorstw. W grę wchodzi 925 mln euro euro!

Obaj partnerzy (KE w sektorze publicznym i BEPA po stronie prywatnej) połączyli swoje zasoby za pośrednictwem platformy „Horyzont Europa” – jednego z najnowszych programów ramowych w zakresie badań naukowych w UE. Porozumienie o nazwie BATT4EU, ma potwierdzić europejskie zaangażowanie na rzecz rozwoju zielonej energetyki w tym produkcji baterii wykorzystywanych w pojazdach EV.

Europa broni swoich interesów

Jak przyznają przedstawiciele BEPA, inicjatywa BATT4EU jest „motywowana faktem, że tylko długotrwały i skoordynowany wysiłek angażujący przemysł, badania i sektor publiczny może sprostać wyzwaniom rozwijającego się rynku EV i zapewnić rozwój europejskiemu przemysłowi baterii”.

KE chciałby przede wszystkim aby rynek unijny stał się bardziej niezależny i konkurencyjny w stosunku do przedsiębiorstw mających swoją siedzibę m. in. w Azji. Co ciekawe w ostatnim czasie podobny sygnał wyszedł od administracji USA, gdzie jasno stwierdzono, że przemysł amerykański ma stać się konkurencyjny dla Chin (przeznaczono tam na elektromobiliność około 5 bln USD).

Azja zdominowała produkcję

Obecnie mniej niż 1% produkowanych na świecie ogniw litowo-jonowych pochodzi z Europy, w porównaniu z ponad 90% w Azji. Jednak UE dąży do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej do 2050 r. i zakłada, że właśnie baterie odegrają kluczową rolę w przejściu na czystą energię. Najlepiej zaś by były one produkcji europejskiej.

Zrzeszając ponad 165 członków, BEPA pokazuje, że w Europie istnieje duże zainteresowanie i know-how dotyczące rozwoju konkurencyjnego łańcucha komponentów do produkcji akumulatorów.  Dzięki BATT4EU europejska społeczność zajmująca się produkcją baterii będzie współpracować, aby przygotować UE do produkcji i komercjalizacji (do 2030 r.) technologii akumulatorowych nowej generacji. Innowacyjne technologie bateryjne umożliwią rozwój mobilności bezemisyjnej i magazynowania energii odnawialnej – powiedział Michael Lippert, przewodniczący BEPA

925 mln euro na rzecz rozwoju technologii

Nowe partnerstwo, uruchomi kwotę 925 milionów euro na rzecz badań mających na celu opracowanie nowych, innowacyjnych technologii akumulatorowych. Rezultatem ma być konkurencyjny, zrównoważony i samowystarczalny europejski łańcuch dostaw komponentów do produkcji baterii. Choć Europa ma w tym względzie sporo do nadrobienia ogromne fundusze płynące w wyniku podpisania umowy powinny pomóc w nadrobieniu straconego dystansu.

Partnerstwa w ramach programu „Horyzont Europa” to ambitna inicjatywa, która odpowiada priorytetom polityki UE. BATT4EU bezpośrednio przyczynia się do realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu, umożliwiając upowszechnienie e-mobilności i stacjonarnego magazynowania energii elektrycznej. Przyczyni się również do wzrostu gospodarczego i powstania nowych miejsca pracy. Wszystko poprzez rozwój innowacyjnego, konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu produkcji baterii w Europie. Szczególnie cieszę się na synergie, które BATT4EU stworzy z innymi partnerami, aby zapewnić maksymalny rozwój – powiedziała Rosalinde van der Vlies, dyrektor Clean Planet w DG RTD jednej z agend KE.

Źródło: bepassociation.eu, własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA