Mercedes ukończył prace konstrukcyjne w fabryce silników, która zostanie uruchomiona w położonej około 70 km na zachód od Wrocławia gminie Jawor, na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W neutralnym pod względem emisji CO2 zakładzie znajdzie zatrudnienie ponad 1 000 osób – o 500 więcej niż zapowiadano w roku ubiegłym. 22 czerwca na terenie fabryki trwały oficjalne uroczystości zawieszenia wiechy.
Zakład będzie odpowiadać za produkcję silników, które trafią zarówno do modeli całkowicie spalinowych jak i hybrydowych Mercedesa.
Jadwiga Emilewicz, Minister przedsiębiorczości i technologii, powiedziała:
„Branża motoryzacyjna jest kluczową gałęzią polskiego przemysłu, dlatego dobrze, że firma o tak długiej tradycji i prestiżu zdecydowała się na uruchomienie produkcji silników w naszym kraju. Mawia się, że silnik jest sercem samochodu. Wkrótce duża część serc niemieckich samochodów przybędzie z Polski. Inwestycja Daimler AG z pewnością przyczynia się do umocnienia relacji handlowych pomiędzy Polską a Niemcami. Stanowi również solidną podstawę dla wspólnych działań na rzecz rozwoju technologii motoryzacyjnej.”
Jak stwierdził Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za produkcję i zarządzanie łańcuchem dostaw:
„W naszym, neutralnym pod względem emisji CO2, zakładzie w Jaworze
będziemy produkować wysoce wydajne silniki do pojazdów hybrydowych i konwencjonalnych samochodów osobowych. Budowa tego zakładu jest inwestycją w przyszłość i stanowi ważnym kamieniem milowym na drodze do mobilności przyszłości”.
W Jaworze będzie powstawał m.in. wysokoprężny silnik OM 654. To pierwsza jednostka Diesla do samochodów osobowych ze stopniowaną komorą spalania. W jego architekturze wykorzystano też połączenie aluminiowego bloku i stalowych tłoków oraz udoskonaloną powłokę ścianek cylindrów NANOSLIDE®. Tarcie wewnętrzne zredukowano o około 25%. Nowy silnik korzysta także z czwartej generacji wtrysku common rail pod ciśnieniem dochodzącym do 2050 barów. Równocześnie jego konstrukcja wyróżnia się mniejszymi wymiarami niż poprzednika. Jednostka znajdzie zastosowanie m.in. w hybrydowych (typu plug-in) odmianach Klasy C oraz E.
Fabryka w Jaworze rozpocznie produkcję do końca 2019 r. Cała energia elektryczna zasilająca polską fabrykę będzie pochodziła ze źródeł odnawialnych. Powierzchnia strefy produkcyjnej zakładu wyniesie 180 000 m² o 40 000 m² więcej niż pierwotnie planowano. Teren fabryki obejmie łącznie 50 hektarów.
media.daimler.com, mercedes-benz-jawor.com.pl, materiały własne