Z raportu „Branża motoryzacyjna. Edycja Q2/2021”, przygotowanego przez KPMG i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że w I kw. 2021 po raz pierwszy od początku 2020 roku udało się przerwać spadki rejestracji pojazdów w Polsce. W ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku nad Wisłą zarejestrowano 117,9 tys. nowych samochodów osobowych – o 9,5% więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku. Osiągnięty wzrost był możliwy dzięki dużemu popytowi wśród klientów instytucjonalnych, którzy w tym czasie kupili 84,2 tys. nowych pojazdów – co oznacza poziom wyższy o 16,2% rok do roku. Natomiast klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 33,6 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli mniej o 4,2% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Właścicieli znalazło 940 elektryków
Ponownie bardzo wysokie tempo wzrostu zanotował segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale tego roku w Polsce zarejestrowano 35,6 tys. tego typu pojazdów, aż o 129,5% więcej niż rok wcześniej. Na rynku dominują klienci instytucjonalni, którzy w omawianym okresie zarejestrowali ponad 26,3 tys. aut z napędami alternatywnymi – o 117% więcej rok do roku. Większą dynamikę wzrostu wynoszącą 174,5% można zaobserwować w przypadku klientów indywidualnych, którzy w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku zarejestrowali 9,3 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi.
„ …..Na rynku pojazdów z napędami alternatywnymi dominują samochody hybrydowe, warto jednak zwrócić uwagę na prawie trzykrotny wzrost liczby rejestracji samochodów hybrydowych plug-in oraz ponad pięciokrotny wzrost liczby nowych pojazdów napędzanych gazem. Rośnie również, chociaż nieco wolniej, rynek pojazdów w pełni elektrycznych w Polsce. W I kwartale br. nabywców nad Wisłą znalazło 940 pojazdów elektrycznych, co przełożyło się na 60,1% wzrost w stosunku do poprzedniego roku” – powiedział Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG.
Najczęściej wybierane w Polsce w pierwszym kwartale były średnie SUVy i crossovery, których zarejestrowano 32 tys. – o 25% więcej niż w pierwszym kwartale 2020 roku. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku w Polsce wyprodukowano 126,5 tys. pojazdów – co z kolei oznacza spadek o 15,1% rok do roku. „Biorąc pod uwagę bieżącą sytuację ogólnie we wszystkich pojazdach, wyniki pierwszego kwartału br. są dobre, chociaż nie we wszystkich kategoriach. …..W przypadku samochodów osobowych ostatni kwartał zamknął się umiarkowaną poprawą o 9,5%, co nie zagwarantowało wyrównania poziomu osiągniętego w analogicznym okresie w roku sprzed pandemii i jest on ciągle niższy niż wtedy o ok. 1/6. Zdecydowana większość rejestracji w Polsce to zakupy firmowe, można zatem przyjąć, że mimo pandemii, część gospodarki ma się dobrze. Nie dziwią utrzymujące się wzrosty rejestracji pojazdów niskoemisyjnych, bo jest to segment, który w ostatnim czasie rozwija się najbardziej dynamicznie…” – powiedział Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Polacy lokują w premium+
Segment aut popularnych w pierwszym kwartale 2021 wzrósł o 5,8% rok do roku. W tym okresie Polacy zarejestrowali 93,6 tys. pojazdów z tego segmentu. Dużo większy – 26,4% wzrost odnotował z kolei segment marek premium+. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku Polacy zarejestrowali 24,2 tys. tego typu aut. Zwiększony popyt na auta wyższej klasy można zaobserwować zarówno w przypadku klientów indywidualnych, którzy zakupili 2,7 tys. pojazdów (+15,5%) oraz klientów instytucjonalnych, którzy zarejestrowali 21,5 tys. tego typu pojazdów, co przełożyło się na wzrost o 27,9% w stosunku do pierwszego kwartału 2020 roku.
Źródło: na podstawie opracowania PZPM, KPMG