newsroom.toyota.co.jp, materiały własne
Podczas tegorocznego, odbywającego się w dniach od 25 października do 05 listopada, salonu motoryzacyjnego w Tokio, Toyota zaprezentuje dwa nowe pojazdy koncepcyjne zasilane ogniwami paliwowymi.
Fine-Comfort Ride to przestronny, sześcioosobowy samochód o napędzie elektryczno-wodorowym, którego nadwozie zwęża się ku tyłowi, co sprzyja poprawie właściwości aerodynamicznych pojazdu. Model ma zapewniać pasażerom wysoką dawką komfortu m. in. dzięki wielu możliwościom aranżacji wnętrza oraz bardzo bogatemu wyposażeniu. Pojazd ma 4,830 mm długości, 1,950 mm szerokości i 1,650 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi aż 3,450 mm – to więcej niż w luksusowym Bentleyu Mulsanne, czy Rolls-Royce’ie Ghost.
Napełnienie zbiorników z wodorem ma zajmować około trzech minut, zaś zasięg Fine-Comfort Ride oszacowano na ok. 1000 km.
Toyota przedstawi w Tokio również koncepcyjny miejski autobus Sora (akronim od sky, ocean, river, air), zasilany ogniwami paliwowymi, podobnie jak Fine-Comfort Ride.
W 2018 r. japoński koncern planuje wprowadzić na ulicę autobusy bazujące na modelu koncepcyjnym, w docelowej liczbie ponad 100 egzemplarzy. Pojazdy posłużą m. in. do obsługi Letnich Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2020 r.
Sora korzysta z układu ogniw paliwowych zaprojektowanych dla modelu Mirai. Autobus Toyoty został wyposażony w układ elektryczny o mocy wyjściowej 9 kW i pojemności 235 kWh, który może posłużyć także jako źródło awaryjnego zasilania dla ludności na wypadek przerw w dostawach prądu.
Pojazd dysponuje ponadto przesuwanymi fotelami dla pasażerów, co umożliwia wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni np. dla matek z wózkami dziecięcymi lub osób niepełnosprawnych, korzystających z wózków inwalidzkich.
Wyposażenie autobusu obejmuje również m. in. system wewnętrznych i zewnętrznych kamer zwiększających bezpieczeństwo zarówno osób podróżujących pojazdem, jak i przechodniów oraz rowerzystów, a także technologię zapewniającą łagodniejsze ruszanie i zatrzymywanie się na przystankach.
W celu ułatwienia wsiadania i wysiadania pasażerom, Sora będzie w stanie autonomicznie zatrzymać się w odległości od 03 do 06 cm od przystanku. Pojazd, oprócz kierowcy, zabierze na pokład 78 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących.
Sora będzie napędzana przez dwa silniki elektryczne o maksymalnej mocy 154 KM i maksymalnym momencie obrotowym 335 Nm. Zapas wodoru zapewni 10 zbiorników o pojemności 600 l każdy.
Podczas tegorocznego salonu motoryzacyjnego w Tokio, Toyota zaprezentuje także m.in. linię koncepcyjnych pojazdów Concept-i, a także hybrydowe modele GR HV SPORTS, Century i crossovera Tj CRUISER, który będzie dostępny na rynku również w odmianach spalinowych.