UDOSTĘPNIJ

Jeep, producent wchodzący w skład koncernu Stellantis (Fiat, Chrysler, PSA) zaprezentował właśnie publicznie piątą generację flagowego SUV-a. Pierwszy zelektryfikowany Grand Cherokee 4xe na prądzie pokona do 40 km. Hybryda typu plug-in pojawi się w salonach koncernu w Ameryce Północnej na początku 2022 roku, a na rynkach światowych kilka miesięcy później.

Piąta generacja Jeepa Grand Cherokee, jak podkreśla producent oferuje nową architekturę pojazdu, nowy napęd hybrydowy plug-in, zmieniony wygląd nadwozia (może się kojarzyć ze znaną brytyjską marką terenową – przyp. red.) oraz nowe wnętrze. Samochód będzie zdaniem producenta najbardziej zaawansowanym technologicznie i udoskonalonym pod względem napędu 4×4 Jeepem Grand Cherokee w historii.

Jeep Grand Cherokee to nasz globalny, flagowy model, który wprowadzi markę Jeep w nową erę wyrafinowania klasy Premium, innowacyjnych technologii, zaawansowanych możliwości 4×4 i elektryfikacji. Dzięki doskonałej równowadze dynamiki na drodze, możliwości terenowych 4×4 i osiągów 4xe, nowy Jeep Grand Cherokee 2022 jest najbardziej zaawansowanym technologicznie, luksusowym i wszechstronnym terenowo Grand Cherokee w historii –  powiedział Christian Meunier, dyrektor generalny marki Jeep.

Nowy model Cherokee pojawi się w salonach sprzedaży Jeepa w Ameryce Północnej w czwartym kwartale 2021 roku. Jeep Grand Cherokee 4xe pojawi się w Ameryce Północnej na początku 2022 roku, a na rynkach światowych kilka miesięcy później.

Dzięki technologii 4xe (PHEV) Grand Cherokee jest w stanie pokonać 25 mil w trybie czysto elektrycznym, co przekłada się  na zużycie paliwa na poziomie 57 mil na galon (MPGe) i oferuje łączny zasięg ponad 440 mil (708 km).

Zarówno nadwozie, jak i wnętrze Grand Cherokee zaprojektowano tak, by zapewnić możliwości terenowe i  dynamikę jazdy. Systemy napędu 4×4 (Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II), zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift oraz system zarządzania trakcją Selec-Terrain gwarantują Grand Cherokee zdolności 4×4, z których słynie marka.

Pierwszy PHEV w historii

Grand Cherokee 4xe 2022 to pierwszy Cherokee oferujący hybrydowy napęd plug-in (PHEV). Wprowadzenie modelu na rynek oznacza dalszą elektryfikację marki Jeep pod hasłem „bezemisyjnej wolności”.

Kierowca Jeepa Grand Cherokee 4xe może dostosować swój hybrydowy układ napędowy do każdej podróży, od codziennych dojazdów do pracy w trybie czysto elektrycznym po dłuższe podróże autostradą bez obawy o zasięg, pozwalając jego użytkownikom odkrywać przyrodę, czerpiąc korzyści z ulepszonych osiągów terenowych w niemal absolutnej ciszy. To kolejny ważny krok w kierunku osiągnięcia naszej globalnej wizji „bezemisyjnej wolności”. Do 2025 roku planujemy oferować w pełni elektryczny samochód marki Jeep w każdym segmencie SUV-ów –  dodał Meunier.

Dostępny w wersjach Grand Cherokee Limited, Trailhawk, Overland, Summit i Summit Reserve, zaawansowany układ napędowy 4xe łączy dwa silniki elektryczne i pakiet akumulatorów o napięciu 400 woltów z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2,0 litra z turbodoładowaniem i ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite, zapewniającą maksymalną wydajność i zdolności terenowe.

Silnik zamiast konwertera

Układ napędowy 4xe generuje moc 375 koni mechanicznych (280 kW) i 470 lb.-ft. (637 Nm) momentu obrotowego. Grand Cherokee 4xe, oferuje około 25 mil (40 km) zasięgu w trybie całkowicie elektrycznym, co przekłada się na około 57 MPGe, a jego szacowany całkowity zasięg wynosi ponad 440 mil (708 km).

Wydajny pod względem zużycia paliwa, turbodoładowany silnik R4 o pojemności 2,0 litra należy do rodziny silników Global Medium Engine GME Grupy Stellantis.

Większy wysokonapięciowy silnik elektryczny jest zamontowany w skrzyni biegów, zastępując tradycyjny konwerter momentu obrotowego. Podwójne sprzęgło pozwala przekazać moc i moment z silnika elektrycznego i spalinowego.

Optymalna temperatura

Jeep Grand Cherokee 4xe jest wyposażony w 400-woltowy pakiet akumulatorów o pojemności 17 kWh. Pakiet akumulatorów i elementy sterujące są zamontowane pod podłogą i są chronione przed uszkodzeniami zewnętrznymi za pomocą specjalnych płyt ochronnych podwozia.

Umieszczony w aluminiowej obudowie pakiet akumulatorów jest wyposażony w specjalny układ ogrzewania i chłodzenia, który utrzymuje jego optymalną temperaturę pracy, a tym samym gwarantuje najlepszą wydajność. System zawiera specjalną nagrzewnicę i chłodnicę wykorzystującą czynnik chłodniczy z klimatyzacji Grand Cherokee, aby w razie potrzeby obniżyć temperaturę płynu chłodzącego.

Moduł podwójnego ładowania

System napędu hybrydowego Grand Cherokee 4xe obejmuje zintegrowany moduł podwójnego ładowania (IDCM), który łączy system ładowania akumulatora i przetwornicę DC/DC w jednym urządzeniu, bardziej kompaktowym niż miałoby to miejsce w przypadku dwóch oddzielnych komponentów oraz nowej generacji moduł inwertera mocy (PIM), którego rozmiary zostały zmniejszone. Elementy te są umieszczone w stalowej obudowie, chroniącej przed uszkodzeniem i zamontowanej pod nadwoziem.

Cały elektroniczny układ wysokiego napięcia, w tym przewody łączące pakiet akumulatorów z  silnikiem elektrycznym, jest odpowiednio uszczelniony i wodoodporny. W Jeepie Grand Cherokee 4xe z certyfikatem Trail Rated głębokość brodzenia wynosi do 24 cali (61 cm).

Port ładowania znajduje się pod otwieraną pokrywą typu „push-open/push-close” umieszczoną na lewym, przednim błotniku, co umożliwia wygodne parkowanie przodem przy ładowarce. Port ładowania ma też wskaźniki LED informujące o stanie naładowania. Kontrolka LED poziomu naładowania akumulatora umieszczona jest w górnej części tablicy rozdzielczej, co ułatwia szybkie sprawdzenie stanu naładowania akumulatora podczas ładowania.

Tryby do wyboru

Dzięki trybom E Selec, kierowca Jeepa Grand Cherokee 4xe może dostosować hybrydowy układ napędowy do konkretnej podróży, niezależnie od tego, czy jest to off-roadowy wypad za miasto czy też jazda na długich dystansach.

Kierowca może wybrać żądany tryb napędu (Hybrydowy, Elektryczny eSave) za pomocą przycisków znajdujących się na kokpicie. Niezależnie od wybranego trybu, Grand Cherokee 4xe przełącza się na napęd hybrydowy, gdy akumulator zbliża się do minimalnego stanu naładowania.

Hamowanie rekuperacyjne jest kluczową częścią systemu 4xe. Gdy kierowca naciska na pedał hamulca, sterowanie zespołem napędowym uruchamia maksymalne dostępne hamowanie rekuperacyjne (do 0,25 g) z silników elektrycznych, by spowolnić pojazd i wspomóc tradycyjny układ hamulcowy Grand Cherokee.

Po włączeniu napędu 4×4 wszystkie cztery koła dostarczają moment obrotowy w celu uzyskania hamowania rekuperacyjnego, maksymalizując odzysk energii. Energia pochodząca z hamowania rekuperacyjnego jest dostarczana do zestawu akumulatorów w celu podtrzymania lub zwiększenia poziomu naładowania.

Grand Cherokee 4xe oferuje również możliwość zmaksymalizowania odzyskiwania energii za pomocą wybieranej przez kierowcę funkcji Max Regen.  Po włączeniu funkcji Max Regen następuje bardziej asertywna kalibracja hamowania rekuperacyjnego, gdy samochód wykrywa zerowe położenie przepustnicy (funkcja wolnego biegu). Max Regen może spowolnić Grand Cherokee 4xe szybciej, niż standardowe hamowanie rekuperacyjne i wygenerować więcej energii dla zestawu akumulatorów.

40 km na prądzie

Po raz pierwszy w historii, piąta generacja Grand Cherokee będzie miała w swojej ofercie zelektryfikowaną wersję Trailhawk 4xe, która łączy 40 km (25 mil) w pełni elektrycznej „bezemisyjnej wolności” i 57 MPGe z  możliwościami 4×4. Grand Cherokee Trailhawk 4xe pokonał trudny szlak Rubicon Trail wyłącznie na napędzie elektrycznym, wykorzystując tryb Electric.

Silnikowa gama

Oprócz zaawansowanego technologicznie elektrycznego układu napędowego plug-in hybrid najnowszego Jeepa Grand Cherokee 4xe, gama Grand Cherokee 2022 oferuje swoim klientom dwa potężne silniki: Pentastar V-6 3.6 L, wykonany w całości z aluminium, generujący moc 293 KM i 260 lb.ft. momentu obrotowego oraz 5,7-litrowy silnik V-8 generujący moc 357 KM i 390 lb.ft. momentu obrotowego dostarczanego w szerokim zakresie obrotów.

Najnowszy układ napędowy 4xe, z 2,0-litrowym turbodoładowanym silnikiem I-4, dwoma silnikami elektrycznymi i 8-biegową automatyczną skrzynią biegów, jest dostępny w wersjach Limited, Trailhawk, Overland, Summit i Summit Reserve.

Jeep Grand Cherokee produkowany jest w nowym kompleksie Detroit Assembly Complex – Mack Plant.

Źródło: na podstawie www.media.stellantis., własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA