UDOSTĘPNIJ

Jak wynika z najnowszych analiz przeprowadzonych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), duże różnice w sprzedaży samochodów elektrycznych w UE są wyraźnie skorelowane ze standardem życia w danym kraju i poziomem. Polska notuje pod tym względem jeden z najgorszych wyników w Europie.

Samochody elektryczne i hybrydowe typu plug-in stanowiły 10,5% wszystkich nowych samochodów sprzedanych w UE w zeszłym roku. Jednak 10 państw członkowskich nadal miało udział w rynku poniżej 3%. Analiza pokazuje, że „konsumpcja” samochodów elektrycznych jest bezpośrednio związana z PKB (Produkt Krajowy Brutto) na mieszkańca danego kraju, co wskazuje, że przystępność cenowa pozostaje głównym problemem elektromobilności.

Podobnie jak w przypadku dystrybucji infrastruktury ładowania, istnieje wyraźny podział na dostępność cenową samochodów elektrycznych pomiędzy Europą Środkowo-Wschodnią a Europą Zachodnią, a także wyraźny podział na północ i południe – powiedział Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA.

Europa Środkowo – Wschodniej i Grecji w ogonie

Kraje o całkowitym udziale w rynku samochodów elektrycznych poniżej 3% mają średni PKB poniżej 17 000 euro. Tak jest na przykład w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, a także w Grecji. Co więcej, pięć krajów o najniższym rozpowszechnieniu samochodów elektrycznych na rynku ma również bardzo niewiele punktów ładowania – każdy poniżej 1% łącznej wartości dla UE.

Sprzedaż samochodów elektrycznych vs. dochód krajowy

 

Z drugiej strony udział w rynku samochodów elektrycznych przekraczający 15% występuje tylko w bogatszych krajach Europy Północnej ze średnim PKB przekraczającym 46 000 euro.

Blisko 75 % sprzedaży w czterech krajach

Prawie trzy czwarte całej sprzedaży samochodów elektrycznych w UE koncentruje się w czterech krajach Europy Zachodniej o jednym z najwyższych PKB (Szwecja, Holandia, Finlandia i Dania). Pozostałe 25 procent sprzedaży jest rozłożony na 23 kraje członkowskie.

Jak pokazują ostatnie dane Europejskiej Agencji Środowiska, duże inwestycje przemysłu motoryzacyjnego w niskoemisyjne pojazdy zwracają się. Przy potrojeniu sprzedaży samochodów elektrycznych w latach 2019-2020 średnia emisja CO2 spadła w ubiegłym roku o rekordowe 12%.

Aby kontynuować ten postęp na drodze do zeroemisyjnosci, Komisja Europejska musi teraz pilnie przeanalizować i potwierdzić, czy stworzone zostały właściwe warunki do jej rozwoju oraz że żadne kraje ani obywatele nie zostaną w tym swoistym wyścigu w tyle. Pojazdy bezemisyjne muszą być przystępne cenowo dla wszystkich – dodał Eric-Mark Huitema.

Europejscy producenci samochodów zaapelowali jednocześnie o odpowiednie zachęty do stymulowania sprzedaży takich pojazdów w dłuższej perspektywie oraz o wiążące cele infrastrukturalne dla każdego państwa członkowskiego UE.

Termin publikacji danych przez ACEA nie jest przypadkowy. W przyszłym tygodniu mają zostać opublikowane propozycje nowych ogólnounijnych celów w zakresie emisji CO2 generowanych przez samochody. Ma zostać także przeprowadzona analiza i uaktualnienie dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych – które będą stanowić część pakietu klimatycznego Komisji Europejskiej „Fit for 55”.

Kraje o najniższym udziale procentowym samochodów elektrycznych + ich PKB (2020r.)
Udział procentowy samochodów elektrycznych PKB
Cypr 0,50% 23 580 €
Litwa 1,10% 17 460 €
Estonia 1,80% 20 440 €
Polska 1,90% 13 600 €

 

Kraje o najwyższym udziale procentowym samochodów elektrycznych + ich PKB (2020r.)
Udział procentowy samochodów elektrycznych PKB
Szwecja 32,20% 45 610 €
Holandia 25,00% 45 790 €
Finlandia 18,10% 42 940 €
Dania 16,40% 53 470 €
Niemcy 13,50% 40 070 €

Źródło: na podstawie ACEA

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA