Pirelli wprowadza na rynek pierwsze opony z indeksem HL (high load) dla samochodów elektrycznych, hybrydowych oraz pojazdów typu SUV. Na nowym ogumieniu udoskonalonym o technologie Elect i PNCS pojedzie jako pierwszy jeszcze w tym roku Air – model produkowany przez kalifornijski start-up Lucid.
Pirelli zaprezentował pierwsze opony z indeksem nośności High Load. Nowy rodzaj opon dedykowany jest głównie dla samochodów elektrycznych, hybrydowych i SUVów. Te pojazdy są zazwyczaj cięższe ze względu na dodatkowe akumulatory, a opony Pirelli HL zostały zaprojektowane tak, by zapewnić wysoki komfort prowadzenia pojazdu i niższy opór toczenia.
Nowy typ opon posiada indeks HL (high load – wysokie obciążenie) na ścianie bocznej, by wskazać na ich zdolność utrzymania 20% większej masy w porównaniu do standardowych opon, a także 6-9% większej masy niż opony z indeksem XL tego samego rozmiaru.
Współpraca z producentem
Samochód Lucid Air będzie pierwszym pojazdem, który zostanie wyposażony w nowe opony HL Pirelli. Ten nowy, luksusowy elektryczny sedan będzie produkowany i sprzedawany w Stanach Zjednoczonych już w tym roku, a dedykowane dla niego opony Pirelli P Zero będą dostępne w rozmiarach: HL 245/35R21 99 Y XL na przedniej osi oraz HL 265/ 35 R21 103 Y XL na tylnej osi. Zgodnie ze strategią Pirelli „Perfect Fit”, opony P ZERO dla samochodu Lucid Air zostały stworzone we współpracy z producentem samochodu, by w pełni sprostać wymaganiom jakości. W celu umożliwienia identyfikacji tego konkretnego modelu stworzonego dla amerykańskiego producenta, opony będą posiadać na bokach oznaczenie „LM1”.
– Poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań technicznych zawsze było bardzo ważne dla Pirelli. Uwaga, którą poświęcamy nowym formom przyjaznego dla środowiska transportu, prowadzi nas teraz ku technologii, która jest w stanie przewidzieć przyszłe oczekiwania producentów samochodów dla ich nowych pojazdów elektrycznych i hybrydowych, które wymagają coraz bardziej wyspecjalizowanego działania opon – powiedział Pierangelo Misani, Starszy Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju oraz Cyber Security przedsiębiorstwa Pirelli.
Opony na zamówienie
– Samochód Lucid Air reprezentuje przełom technologiczny pod względem wydajności i efektywności. Nowe opony Pirelli HL są integralną częścią tego osiągnięcia – powiedział Eric Bach, Starszy Wiceprezes ds. Produktu i Główny Inżynier w Lucid Motors.
Te zrobione na zamówienie opony P ZERO będą wspierane przez technologie Elect i PNCS Pirelli. Pirelli Elect oferuje niższy opór toczenia w celu zwiększenia zasięgu oraz zmniejszony hałas dla maksymalnego komfortu. Technologia Pirelli Elect zakłada sprostanie wymaganiom elektrycznej skrzyni biegów oraz strukturę zdolną do utrzymania masy zestawu akumulatorów. Dodatkowo, opona w tej technologii wykonana jest ze specjalnej mieszanki materiałów zapewniającej przyczepność. Aby jeszcze bardziej zwiększyć komfort wnętrza, technologia PNCS składająca się ze specjalnego materiału dźwiękochłonnego umieszczonego w oponie pomaga stłumić wibracje powietrza, które mogłyby dostać się do wnętrza pojazdu. Korzyści płynące z tego systemu można odczuć zarówno na zewnątrz, jak i w środku samochodu.
Kalifornijski start-up produkujący samochody elektryczne, Lucid Motors, planuje w przyszłym roku rozpocząć sprzedaż swoich aut w Niemczech. W 2022 roku sedan Air ma się również pojawić w innych krajach europejskich. Informacje o wejściu na kolejny rynek potwierdził niedawno Roberto Russo nowy Country Manager Lucid Motors.
Model Air, to luksusowy sedan oparty na technologii sprawdzonej w wyścigach. Oczekuje się, że wybrane modele Air będą w stanie osiągnąć przewidywany zasięg EPA ponad 500 mil i 0-60 mil (96 km) na godzinę w 2,5 sekundy. Lucid opiera się na systemie 900 V dla Air, który powinien umożliwić jeszcze szybsze ładowanie. Fachowcy spekulują, że 20-minutowe ładowanie zapewni energię na 300 mil (482 kilometry) dla akumulatora – 113 kWh montowanego w dwóch „najwyższych” modelach.
Źródło: na podstawie Pirelli, własne